Welkom bij WordPress. Dit is je eerste bericht. Bewerk of verwijder het, start dan met schrijven!
Wat de Meeste Webwinkels Laten liggen: Scoor op je categorieën
De meeste ondernemers met een webwinkel weten wel hoe belangrijk het is om goede productteksten te maken.
Ze doen het niet allemaal, maar ze weten het wel. Elke shophouder zou een moord doen voor unieke teksten voor alle producten in zijn webwinkel.
Maar er ligt nog een heel dikke kans, waarmee je misschien nog wel gemakkelijker mee kan scoren. Vooral omdat zo weinig winkels hier serieus werk van maken.
Dat zijn goede, unieke teksten voor in de categorie.
Wat je vaak ziet, zijn categorieteksten waarin heel kort iets algemeens wordt gezegd over de producten in de categorie. Vervolgens vertelt de winkel nog iets over zichzelf en de usp’s. Deze laatste teksten zijn op elke categoriepagina hetzelfde.
Het tekstje over de producten is overigens ook altijd ongeveer hetzelfde. Het is een soort SEO-tekstje dat er meestal zo uitziet. In dit geval een fictieve winkel in zomerjurken.
Zomerjurken
De meest modieuze zomerjurken vind je hier. Wij hebben katoenen zomerjurken, plastic zomerjurken en juten zomerjurken. Onze zomerjurken zijn verkrijgbaar in alle kleuren: witte zomerjurken, rode zomerjurken… et cetera
Bij dit soort teksten ontbreekt de inspiratie om iets te maken wat zinvol is om te lezen voor de bezoekers. Het is alleen voor de zoekmachines geschreven.
Volgens mij is dat een gemiste kans. Zeker op de langere termijn.
Want Google wordt steeds slimmer. Waar je nu misschien nog kunt scoren met het spammen van jouw “focus-zoekwoord”, zal dat op een dag worden afgestraft.
Daarbij vind ik het ook gewoon minachting van jouw bezoeker / klant om brakke teksten op je webwinkel te plaatsen waar niemand wijzer van wordt.
Jouw categorietekst is juist een kans om aan jouw bezoeker te laten zien dat je kennis hebt van de producten die je verkoopt en dat je die kennis graag wilt delen.
Grijp die kans dus met beide handen aan en maak een unieke, super informatieve tekst voor de categorieën in jouw shop.
Google zal je daar voor belonen en je bezoekers zullen het zeer waarderen.
Ik heb het gedaan en schreef ongeveer 100 unieke teksten voor categorieën in mijn webshop. De teksten beslaan gemiddeld 1000 woorden.
Sommige korter omdat ik bijna niks over die producten weet. Andere langer omdat het zulke belangrijke productgroepen zijn, dat ik mijn klanten er zo veel mogelijk relevante informatie over wil geven.
Mijn klanten waarderen het. We horen regelmatig via telefoon, e-mail en Kiyoh-beoordelingen dat de informatie onze bezoekers helpt om het juiste product te vinden. Het geeft mijn winkel de status van expert, en mensen kopen nu eenmaal graag bij een expert.
Ook Google is enthousiast over mijn content. Een snelle scan laat zien dat de 100 categorieteksten in mijn shop me elke maand meer dan 10.000 bezoekers opleveren. Die zorgen voor een omzet van zo’n 25.000 euro. En dat elke maand, jarenlang.
Voor mij is het schrijven van deze teksten dus een extreem rendabele investering.
Veel ondernemers met een webwinkel schrikken terug voor de tijdsinvestering die ze moeten doen om de teksten te maken.
Het lijkt veel: 100 teksten. Dat is het ook, maar het wordt overzichtelijker wanneer je er kleine blokjes van maakt.
Laten we zeggen dat alle 100 teksten elk bestaan uit 10 alinea’s van gemiddeld 100 woorden (per alinea).
Je hoeft dan dus “maar” 1000 alinea’s te schrijven, om van jouw webwinkel het concurrentie verslindende contentmonster in jouw niche te maken.
Laten we zeggen dat een alinea in een categorietekst gemiddeld 100 woorden beslaat. Als je heel veel van een onderwerp weet en je hebt wat schrijfroutine opgebouwd, dan maak je zo’n alinea gemakkelijk binnen een 20 minuten.
1000 x 20 minuten = 20.000 minuten = 333 uur.
Als je elke werkdag slechts 2 uurtjes schrijft, domineer je na 167 schrijfdagen (binnen 8 maanden) de zoekmachines. Van januari tot augustus, 2 uurtjes per dag.
Je produceert dan elke 2 dagen een categorietekst.
Ik heb een methode ontwikkelt waarmee je heel snel de artikelen in kleine blokjes opbreekt. Je maakt er vragen van die je later probleemloos kan beantwoorden. Het opbreken van een tekst in vragen is in een paar minuten gedaan.
Daarna hoef je nooit meer na te denken over de opbouw van een tekst.
Ik weet dat veel ondernemers met een webwinkel ook graag zo’n berg content willen produceren.
Maar ze vragen zich af hoe ze voor al die productcategorieën, die vaak sterk op elkaar lijken, telkens een unieke tekst maken.
Ik laat je dit zien aan de hand van een voorbeeld dat ik mijn schrijftraining gebruik.
Het is een fictieve winkel die fair trade tassen verkoopt.
Ik weet niet of zoiets bestaat, vast wel, maar ik Google er verder niet naar. Ik weet ook niks van dit onderwerp en heb er weinig mee, maar ook dat maakt voor het voorbeeld niets uit.
De winkel heeft 10 hoofdcategorieën:
• Fair trade boodschappentassen
• Fair trade damestassen
• Fair trade shopping bag
• Fair trade reistassen
• Fair trade toilettassen
• Fair trade tassen voor de middelbare school
• Fair trade tassen voor het hoger onderwijs
• Fair trade luiertassen
• Fair trade tassen voor de zakenman
• Fair trade tassen voor de sporter
Vervolgens komen de verschillende soorten tassen uit verschillende landen. Laten we ervan uitgaan dat elk land elke type tas produceert.
Zo mooi zullen de categorieën in een webshop meestal niet zijn opgebouwd. Er zal vast ook wel een fijne fair trade toilettas uit Brazilië komen die je aan het assortiment wilt toevoegen. Of misschien blijkt dat men op de Salomonseilanden onooglijke luiertassen maakt, die je voor geen goud in je winkel verkoopt.
Voor het voorbeeld maakt dit niet uit.
Dit zijn de landen:
– Oeganda
– Vietnam
– Myanmar
– Bolivia
– Guatemala
– Libanon
– Salvador
– Oezbekistan
– Bangladesh
– Salomonseilanden
We hebben nu dus 10 soorten tassen x 10 landen = 100 categorieën.
Je ziet dat in onze fictieve webshop de categorieën sterk op elkaar lijken. Het is nu de uitdaging om er tóch verschillende teksten van te maken.
Dat doe je onder meer door de artikelen telkens anders in te steken. Ik maak bij elke categorietekst 10 verschillende vragen, waardoor er steeds verschillende artikelen ontstaan.
Belangrijk: de volgorde van de vragen is ook de volgorde van de alinea’s. Als je de vragen hebt beantwoord, heb je dus in feit 95% van het artikel klaar.
• Fair trade boodschappentassen uit Oeganda
– Welke soorten zijn er?
– Waarin verschillen die van elkaar?
– Welke specificaties hebben ze?
– Tips & trucs voor gebruik
– Tips & trucs voor onderhoud
– Waarom voor Oeganda kiezen?
– Wat kun je over de producent(en) vertellen?
– Wat betekent fair trade voor deze producent(en)?
– Waarom support deze webwinkel Oeganda?
– Wat is de band van de webwinkel met fair trade?
• Fair trade boodschappentassen uit Vietnam
– Sinds wanneer is er fair trade in de wereld van tassen?
– Welke positie heeft fair trade nu in deze niche?
– En hoe zit het in het bijzonder met boodschappentassen?
– Wat is de rol van fair trade in Vietnam?
– Welke boodschappentassen produceert Vietnam?
– Waarin onderscheiden ze zich van andere landen?
– Welke materialen zijn typisch voor Vietnam?
– Welke productiemethoden gebruikt men in Vietnam?
– Wie zijn de producenten?
– Hoe maken zij hun tassen (en kun je dit met een filmpje aan de klant laten zien)?
• Fair trade boodschappentassen uit Myanmar
– Wat is de geschiedenis van fair trade in Myanmar?
– Waarin verschilt die van andere landen?
– Welke fair trade producten produceert Myanmar?
– Sinds wanneer ook tassen en boodschappentassen?
– Welke fair trade boodschappentassen uit Myanmar vind je in deze shop?
– Welke afmetingen hebben deze tassen in de shop?
– In welke kleuren zijn ze verkrijgbaar en waarom?
– Van welke materialen zijn ze gemaakt en waarom?
– Tips & trucs voor gebruik
– Tips &trucs voor onderhoud
Het is natuurlijk niet te voorkomen dat in 100 categorieteksten over fair trade boodschappentassen veel overeenkomsten zitten.
Maar je ziet ook dat je met het afwisselen in subvragen en door variëren in de volgorde van deze vragen, steeds een ander artikel kunt maken.
Soms zul je een paar keer nagenoeg dezelfde subvraag moeten beantwoorden. Zoals: Wat verstaan we onder fair trade? Die subvraag zal vast tientallen keren terugkomen in jouw 100 categorieteksten.
Wat ik je ten stelligste afraad, is om dan te gaan copy/pasten. DOE HET NIET.
Dan komt er veel te veel duplicate content in je categorieën terecht. Je MOET de alinea’s uniek maken. En dat kun je: het zijn tenslotte maar gemiddeld 100 woorden per alinea.
Ga gewoon elke alinea schrijven alsof het de eerste keer is dat je erover vertelt.
Als ik jou vandaag vraag: hoe breng jij jouw ideale weekend door? Dan is het antwoord nét anders dan wanneer ik het je over een week vraag.
De inhoud zal ongeveer hetzelfde zijn. Maar de manier waarop je het vertelt en hoe je het antwoord insteekt, is net weer anders.
Zo gaat het ook met de alinea’s in de categorieteksten: je formuleert hetzelfde antwoord steeds nét op een andere manier.
Als ik voor mijn webwinkel voor de veertigste keer schrijf over bijvoorbeeld de werking van absorberende korrels, stel ik me voor dat iemand me vraagt: “Die absorberende korrels, wat zijn dat nou eigenlijk?”
En dan ga ik er even rustig voor zitten om dat zo goed mogelijk uit te leggen.
Soms denken mensen dat hun bezoekers zich storen aan al die categorieteksten waarin vaak ongeveer dezelfde vragen op net een andere manier worden beantwoord.
Hoef je niet bang voor te zijn. Geen bezoeker leest alles. Hij wil een tas alleen uit Vietnam, omdat hij daar op vakantie is geweest. Of hij zoekt een sporttas en niks anders.
Google brengt hem dus alleen naar de categoriepagina over Vietnam of die met sporttassen. Deze bezoeker komt dan helemaal niet bij de toilettassen of de afdeling El Salvador.
Alleen jij en Google weten hoe gigantisch veel unieke content (over ongeveer dezelfde onderwerpen) er in jouw webshop staat.