De ultieme gids voor het bouwen van een kennisbank

Wanneer je serieus werk maakt van SEO, is het bouwen van een kennisbank het sterkste wapen dat je kunt inzetten.

Hiermee ga je scoren op tal van zoektermen, van een enkel woord (short tail) tot meerdere woorden of hele zinnen (long tail).

Wanneer je als een monnik gaat schrijven over al die onderwerpen waar je zo veel vanaf weet, kun je in veel niches binnen een paar maanden serieus meedoen in de slag om de bezoekers.

En het grote voordeel van een kennisbank is dat deze jaren meegaat. Ja, het is een tijdinvestering om te maken (en heel leuk om te doen!), maar als hij eenmaal staat, gaat hij je jaar na jaar, dag na dag, bezoekers opleveren.

Je kunt hem altijd aanvullen met artikelen die op dat moment relevant zijn in jouw markt. De basis die er staat, zorgt ervoor dat je snel gaat scoren met nieuwe artikelen.

Google weet dat jij met jouw kennisbank een autoriteit op een bepaald onderwerp bent en zal nieuwe artikelen dan ook direct hoog in de zoekresultaten plaatsen. Dat gebeurt tegenwoordig binnen een paar uur, uiterlijk enkele dagen.

Wat is een kennisbank?

Een kennisbank is een grote verzameling webpagina’s met informatie over één onderwerp. Bedrijven hebben soms een kennisbank die alleen voor eigen medewerkers of klanten toegankelijk is.

Ik heb het hier over een berg informatie die via internet door iedereen kan worden bekeken.

Belangrijk is wel dat de artikelen kennis / informatie bevatten. Persoonlijke blogartikelen over de poes en de buren zijn geen kennisbank.

Kennisbanken worden vaak gemaakt door bedrijven of zzp’ers, die met het geven van gratis informatie bezoekers trekken, die ze in een later stadium tot klant converteren.

De meeste ondernemers weten wel wat de waarde van een kennisbank voor hun business kan zijn. Maar slechts weinigen gaan hem daadwerkelijk bouwen. Ze beginnen er niet aan, of stoppen nadat ze enkele artikelen online hebben gezet.

Waarom ze afhaken? Het is een shitload aan werk.

En dat is tevens de kans die er ligt: bijna niemand doet het! Dus als jij het wel doet, ligt er een pot met goud (lees: een hele berg bezoekers) op je te wachten.

Ik heb zelf talloze artikelen voor mijn webshop geschreven. Die staan in deels een kennisbank, maar ook in de productcategorieën.

Mijn kennisbank wordt zo’n 50.000 keer per jaar bezocht vanuit de zoekresultaten in Google. De teksten in de categorieën trekken ook tienduizenden bezoekers.

https://www.123drogisterij.nl/kennisbank

Waarom bijna niemand een kennisbank bouwt?

Zoals gezegd: je moet flink aan de slag. Een kennisbank wordt waardevoller naarmate hij meer relevante onderwerpen behandelt. Je hebt dus veel artikelen nodig en je hebt uitvoerige artikelen nodig. Daarbij is het slim om definiërende artikelen te maken. Daarover later meer.

We hebben het dus over honderden artikelen. Vooruit, met vijftig monsterblogs heb je ook al een berg content.

Voor de fictieve kennisbank in dit artikel gaan we er 100 schrijven. Dat is 100 x aan je bureau gaan zitten, een titel optikken en los gaan.

Als de artikelen gemiddeld 1000 woorden bevatten, moet je 100.000 woorden schrijven. Dat is evenveel als een gemiddelde roman.

Als je weinig ervaring hebt met schrijven, begin je hier niet eens aan. Het voelt als een berg die je onmogelijk kunt beklimmen.

Wanneer je wat meer ervaring hebt, dan is het haalbaar zo’n artikel in een ochtendje te maken. Dan heb je dus 100 dagen nodig om alles te schrijven.

Schrijf je er 1 in de week, dan ben je twee jaar bezig. Maak je er 2 per week, dan duurt het een jaar.

Veel mensen worden niet gelukkig van projecten met dit soort looptijden.

Vaak zie je dat ondernemers enthousiast van start gaan met het bouwen aan een kennisbank, maar niet verder komen dan 6 artikelen.

De eerste week maken ze er drie, de week erna nog twee, dan drie weken later nog één, en dan is het project doodgebloed.

Dus, ik wil maar zeggen: als je twijfelt, begin er dan niet aan. Of beperk je ambitie tot het schrijven van 5 omvangrijke artikelen. Ook daar kun je al substantieel verkeer op krijgen.

Goed, we blijven nu over met de lezers die ECHT een kennisbank willen maken.

Het is natuurlijk een optie om een tekstschrijver in te huren. Zeker doen, wanneer je over voldoende budget beschikt. Of huur er 2 of 3 in. Dan zie je onderweg wie de beste teksten maakt en zich het meest strikt aan deadlines houdt.

Er zijn tekstschrijver de zich aanbieden voor een paar cent per woord. Dan kost onze fictieve kennisbank je een paar duizend euro.

Het is voor mij een raadsel hoe deze mensen dat doen. Ik geloof niet dat iemand voor 3000 euro een goede kennisbank van 100 artikelen gaat opleveren.

Wil je kwaliteit, dan moet je rekening houden met 25.000 euro.

Hoe kom je aan onderwerpen?

Dit lijkt een makkie, maar het zal je tegenvallen. Gelukkig zijn er verschillende manieren om snel veel relevante onderwerp te bedenken.

Het beste is om te beginnen met het op een rijtje zetten van de belangrijkste onderwerpen in jouw niche.

Ik heb sinds 2012 een webshop voor incontinentiematerialen (luiers voor volwassenen). Al die tijd krijgen we op de klantenservice vragen binnen.

Zo kregen we een goed beeld van de belangrijkste “problemen” van onze klanten. En als wij wekelijks via mail of telefoon een bepaalde vraag krijgen, dan weet je zeker dat honderden of duizenden mensen met dezelfde vraag het internet afspeuren op zoek naar een antwoord.

Ook op fora en in discussies onder artikelen, zie je wat de interesses van jouw doelgroep zijn. Op welke onderwerpen reageren ze met meest of welke vragen stellen ze?

Ik vraag regelmatig aan de bezoekers van mijn winkel van welke onderwerpen zij meer willen weten.

Na een geslaagde bestelling krijgen ze een korte enquête. Dat levert een goed beeld op van de vragen van onze klanten. En die wijken nog weleens af van wat ik vooraf dacht.

Ik stel bezoekers vragen als:

  • Wat is het moeilijkste bij het kiezen van het juiste incontinentiemateriaal?
  • Het antwoord is dan meestal: ik weet niet welk type product ik moet hebben; ik twijfel over de absorptie; ik weet niet welke maat ik heb; welk product heb ik nodig als ik ontlasting verlies.
  • Wat is het lastigste bij het gebruik van de producten?
  • De antwoorden gaan dan over: hoe voorkom ik doorlekken; ik heb huiduitslag; ik lek ’s nachts wel eens door, hoe voorkom ik dat; ik weet niet hoe strak of los een product moet zitten.
  • Hoe ervaart u de hygiëne van het incontinentiemateriaal dat u gebruikt?
  • De antwoorden: het stinkt wel eens, is daar wat aan te doen; hoe lang kan ik producten gebruiken voor ik ze moet vervangen; hoe moet ik ze weggooien zonder dat ze gaan stinken; als ik toch een keer doorlek, wat kan ik dan doen om te voorkomen dat de bank of het bed gaat stinken.

Je ziet direct dat deze aanpak een groot aantal superrelevante onderwerpen voor artikelen genereert:

  • Welk product moet ik hebben?
  • Welke absorptie heb ik nodig?
  • Hoe kies ik de juiste maat?
  • Producten bij ontlastingsverlies
  • Hoe voorkom ik doorlekken?
  • Huidverzorging bij het gebruik van incontinentiematerialen
  • Hoe kom ik droog de nacht door?
  • Hoe voorkom ik ongewenste geurtjes?
  • Hoe lang kan ik een product gebruiken?
  • Voorkom nare geurtjes in huis

De meeste van deze onderwerpen zijn de beginvraag geweest voor een artikel dat ik heb gemaakt. Ze komen ook terug in een e-book over incontinentiematerialen dat ik schreef.

Wanneer ik meer onderwerpen nodig hebt, is er een aantal handige strategieën om het

aantal onderwerpen snel aan te vullen.

Zoals: roep de hulp van Google in.

Google helpt!

Als ik mijn onderwerp bij Google intik, vertelt Google me direct waar het meest op wordt gezocht rondom dit thema:

Als ik vervolgens het bovenste resultaat “incontinentiemateriaal mannen” intik, vertelt Google me nog meer (dit kun je doen voor alle subresultaten die Google je geeft):

Dat incontinentiemateriaal voor mannen een belangrijk onderwerp is, weet ik natuurlijk al heel lang. Ik heb er dan ook al veel over geschreven. Zoveel dat ik op dit moment goede posities heb in de organische resultaten van Google.

Mijn shop staat, terwijl ik dit schrijf, op de posities 1, 2 en 3 (ik heb de betaalde zoekresultaten er voor de duidelijkheid even tussenuit geknipt).

Dit zijn zowel pagina’s met artikelen als pagina’s met producten:

Nieuwe onderwerpen vind je ook door synoniemen voor jouw onderwerpen te gebruiken:

Op deze manier krijg je een goed beeld van waar op gezocht wordt. De nieuwe artikelen liggen voor het oprapen.

Dan heb ik nog een heel simpele methode ontwikkelt die ik in mijn schrijftraining gebruik om supersnel tot veel onderwerpen te komen. Hier lees je er meer over.

Wat is-artikelen

Er is een aantal artikelen dat je gewoon móet maken om jouw kennisbank de status te geven die je ambieert. Dat zijn de wat is-artikelen over de belangrijkste termen in jouw niche.

In mijn webwinkel zijn dat artikelen als:

  • Wat is incontinentiemateriaal?
  • Wat is een incontinentiebroekje?
  • Wat is een incontinentieslip?
  • Wat is een inlegger?
  • Wat is een onderlegger?

Et cetera.

Dit zijn de basisartikelen over mijn onderwerp. Het zijn de artikelen die de definitie geven van belangrijke termen in mijn niche.

Veel mensen die last hebben van incontinentie speuren zelf het internet af op zoek naar informatie. Zij zijn heel blij als iemand ze uitvoerig uitleg geeft over de verschillende producten. We horen dat ook vaak terug aan de telefoon en in e-mails.

Ik gebruik veel van deze teksten overigens in de productcategorieën, zoals je hier ziet wanneer je naar beneden scrolt: https://www.123drogisterij.nl/incontinentie-luiers/tena-luiers-voor-volwassenen

Ik heb voor mijn categorieën een stuk of 100 van dit soort teksten gemaakt.

Ook heb ik een wat is-pagina met de belangrijkste termen in mijn niche gemaakt: https://www.123drogisterij.nl//kennisbank/alles-over-incontinentiemateriaal/

Al deze artikelen samen zijn goed voor meer dan 10.000 bezoekers per maand. En dat al jarenlang.

Gewoon gaan schrijven versus keyword-onderzoek

Elke SEO-specialist zal je aanraden om keyword-onderzoek te doen voordat je besluit om over een onderwerp te gaan schrijven. Dat is natuurlijk waar, je wilt weten welke zoekvolumes er op onderwerpen zitten.

Als er niemand zoekt naar jouw onderwerp, krijg je geen bezoekers. Dan is het zonde van je tijd.

Toch moet je je geen zand in de ogen laten strooien: wanneer een zoekterm extreem vaak wordt gebruikt, is er meestal ook al veel over geschreven. Het zal lastig zijn om op die term te scoren.

Het is dan verstandig om je op een minder populaire term of een combinatie van zoekwoorden te richten.

Er kleven ook risico’s aan het schrijven van teksten op basis van keywords. De kans is groot dat het enthousiasme waarmee je begon, als sneeuw voor de zon verdwijnt, wanneer er een lijstje met zoektermen en zoekvolumes op je bureau ligt.

Je hebt dan een rijtje woorden dat je MOET gaan gebruiken in de titel, tekst en tussenkoppen. Dat is geen schrijven, dat is een invuloefening.

Je herkent direct wanneer iemand met een SEO-bril op heeft geschreven. Focuszoekterm in de titel, nog wat varianten in de tussenkoppen. De tekst beginnen met het focus zoekwoord en er ook mee eindigen. Plaatje met de zoekterm erin.

Natuurlijk ga jij zorgen dat jouw teksten SEO-proof zijn. Want het werkt om jouw zoektermen op de juiste plek neer te zetten.

Maar waak over je inspiratie.

Daarom zorg ik altijd dat ik eerst lekker ga schrijven. Gewoon mezelf helemaal leegschudden. En dan, als de tekst helemaal klaar is, werk ik aan SEO. Dan plaats ik de zoektermen in de tekst. Maak relevante tussenkoppen. Of vervang een zoekterm door een synoniem.

Na 7 jaar schrijven voor mijn webwinkel en mijn schrijftraining kan ik maar tot één conclusie komen: zorg dat je voor mensen schrijft, niet voor zoekmachines.

En ik ben met deze overtuiging in goed gezelschap: Google benadrukt steeds weer dat we de zoekmachine moeten vergeten en altijd onze bezoeker voor ogen moeten hebben.

Ik denk dat dit statement van Google voor veel tekstschrijvers een bevrijding is, na jaren van de focus op SEO-technieken.

Hoe maak je de artikelen?

Voor een ervaren schrijver zal het schrijven van de teksten geen probleem zijn. Voor mij is het relatief simpel. Neem het artikel dat je nu leest.

Ik begon met de titel. Het onderwerp voor dit artikel heb ik een paar dagen geleden bedacht. Dat lag dus al te wachten.

De ultieme gids voor het bouwen van kennisbank

Vervolgens heb ik een aantal vragen bedacht die ik wil beantwoorden in dit artikel.

  • Wat is een kennisbank?
  • Waarom bijna niemand een kennisbank bouwt?
  • Hoe kom je aan onderwerpen?
  • Gewoon gaan schrijven versus keyword-onderzoek
  • Hoe maak je de artikelen?


En dan heb ik nog twee geheugensteuntjes voor onderwerpjes die ik nog moet behandelen.

  • Wat is-artikelen
  • Artikelen aan elkaar linken

Voor mij is dit voldoende structuur om mee aan de slag te gaan. Ik zal de draad niet kwijtraken in de tekst of gaan schuiven met tekstblokken.

De onderwerpjes volgen elkaar in een logische volgorde op, dat kan niet misgaan. Misschien dat ik de wat is-artikelen toch nog ga onderbrengen onder het kopje “Hoe kom je aan onderwerpen?”. Spannender wordt het niet.

Voor onervaren schrijvers zal het lastiger zijn om een artikel te schrijven. Zij hebben behoefte aan veel meer structuur. Bij voorkeur een structuur waarmee ze nooit de draad kwijt kunnen raken.

Dit is simpeler dan je denkt. Maar je moet dan wel de behoefte onderdrukken om meteen te gaan schrijven.

Ik heb een methode ontwikkelt waarmee je een tekst opbouwt uit kleine blokken die je vooraf al in de juiste volgorde zet.

De basis voor dit artikel zou er dan zo uit zien:

De ultieme gids voor het bouwen van kennisbank

  • Intro
  • Wat is een kennisbank?
  • Definitie
  • Waarom een kennisbank?
  • Waarom bijna niemand een kennisbank bouwt?
  • Hoeveel uren kost het?
  • Kun je hem kopen?
  • Hoe kom je aan onderwerpen?
  • Zelf bedenken
  • Klantenservice / fora
  • Enquête
  • Google
  • Synoniemen
  • Gewoon gaan schrijven versus keyword-onderzoek
  • Waarom keyword-onderzoek?
  • Zijn er risico’s?
  • Hoe maak je de artikelen?
  • Hoe doet een ervaren schrijver dit?
  • Hoe een onervaren schrijver?
  • Maak eerst een opbouw van de tekst

Je kunt deze opbouw, voordat je gaat schrijven, gewoon bedenken. En dat heeft veel voordelen.

  • Je ziet direct of dit is wat je wilt vertellen en of de volgorde klopt. Als je niet tevreden bent kun je met de blokjes gaan schuiven. Wanneer je dit nog moet doen in een tekst van 2000 woorden, dan word je tureluurs. Je raakt het overzicht dan volledig kwijt.
  • Je hebt nu de structuur voor je artikel klaar en kunt het tijdens het schrijven helemaal loslaten. Je hoeft niet meer het hele artikel “in je hoofd te omvatten”.
  • Het enige wat je nog doet is het beantwoorden van de vragen, waar een bullet voor staat. Als je dat hebt gedaan, is het artikel is feite klaar.
  • Omdat je de subonderwerpen die je wilt behandelen opschrijft, kun je ze niet meer vergeten.

Deze voorbereiding is de ultieme methode die voor iedereen werkt.

Ik heb hem als docent aan de Hbo-opleiding Communicatie in Eindhoven getest. Daar gaf ik ondermeer een training voor studenten met een schrijfachterstand. Dankzij deze methode slaagden ze er allemaal in om een leesbaar artikel te maken.

De methode omvat natuurlijk veel meer…

(Nu ik het artikel zo zie, ga ik het blokje over de wat is-artikelen toch maar schrijven en onder het kopje “Hoe kom je aan onderwerpen?” zetten. Als dat is gebeurd, is dit artikel ook weer klaar!)