25 tips waarmee je direct sneller en beter kunt schrijven
- Teksten zijn de belangrijkste bouwstenen voor een succesvolle website of online business.
- De mensen die op internet de stap kunnen zetten naar het creëren van monsterlijk veel content, zijn de winnaars.
- Zij krijgen de traffic en maken sprongen van 10 naar 100 en zelfs naar 1000 bezoekers per dag.
- Hun bezoekers worden klanten. Ze verhogen hun prijzen en de omzet gaat door het dak.
- Maar veel mensen lukt dit niet. In plaats van in een hoog tempo schrijven, zitten ze eindeloos te turen naar het intimiderende witte scherm.
- Ze weten niet exact wat hun onderwerp is of ze veranderen steeds van idee. Ze laten zich afleiden, structuur ontbreekt of ze missen informatie en gaan zitten zwammen.
- Het schrijven wordt uitgesteld en uiteindelijk afgesteld. Met als gevolg een afname van zelfvertrouwen en motivatie.
- Gelukkig is er een oplossing, waarbij je leert hoe je de tekst al op je beeldscherm hebt, nog voordat je gaat schrijven. Kan dit? Dit kan!
- Het schrijven van een tekst begint met de vraag: wat is Jouw Hoofdonderwerp? Dit beschrijf je in één beknopte zin.
- Met deze zin weet je altijd direct of een subonderwerp bij Jouw Hoofdonderwerp hoort.
- Maak Jouw Hoofdonderwerp niet te breed en omschrijf het exáct. Hiermee voorkom je dat je later in de tekst gaat verdwalen.
- Het grootste probleem is dat mensen hun onderwerp te breed of te algemeen kiezen.
- Voor velen is het heel lastig om in één zin te zeggen waar hun website, webwinkel of e-book over gaat. En waar het níet over gaat.
- Als je het niet durft of als het je niet lukt Jouw Hoofdonderwerp heel concreet en heel scherp af te bakenen, dan loop je de ultieme beloning mis: die van dé specialist in jouw kleine niche.
- Wanneer je Jouw Hoofdonderwerp hebt gedefinieerd, stel je zoveel mogelijk vragen aan het onderwerp. Dit zijn de vragen die jouw lezer beantwoord wil zien. Ze kunnen dienen als onderwerp voor een los artikel of als hoofdstuk in een e-book.
- Als je bijvoorbeeld vijftig relevante vragen kunt stellen aan Jouw Hoofdonderwerp en je maakt van allemaal een monsterblog, dan heb je hoogstwaarschijnlijk de meest complete kennisbank in jouw niche en ben je dé autoriteit in de markt.
- Google helpt je bij het vinden van subonderwerpen. Tik de belangrijkste termen rondom jouw onderwerp in (gebruik ook synoniemen) en laat Google het aanvullen.
- Ook moet je de Delta-methode gebruiken voor het vinden van onderwerpen. De rivier is Het Hoofdonderwerp. Die vertakt in de delta in kleinere riviertjes, die vervolgens ook allemaal weer vertakken.
Weten hoe je een delta voor jouw onderwerp maakt?
- Een voorbeeld. Je laat Jouw Hoofdonderwerp door de Delta gaan en komt op 10 subonderwerpen. Die 10 subonderwerpen leveren elk weer 10 subsubonderwerpen op. Dan heb je dus 100 artikelen.
Als je voor die 100 artikelen elk 10 subsubsubonderwerpen bedenkt, dan heb je voor elk artikel 10 alinea’s.
Je hoeft dan dus “maar” 1000 alinea’s te schrijven om de mega kennisbank of een serie van killer blogs over Jouw Hoofdonderwerp te maken.
Laten we zeggen dat een alinea gemiddeld 200 woorden beslaat. Als je heel veel van een onderwerp weet en je hebt wat schrijfroutine opgebouwd, dan maak je zo’n alinea gemakkelijk binnen een half uur.
1000 x 0,5 uur = 500 uur.
Als je elke werkdag slechts 2 uurtjes schrijft, domineer je binnen een jaar de zoekmachines op Jouw Hoofdonderwerp. 1 jaar van je leven, en gedurende dat jaar niet meer dan 6% je tijd. Dat is alles.
- Het is slim om ook altijd hét overkoepelende artikel te maken dat gaat over Jouw Hoofdonderwerp.
- Als je eenmaal Het Hoofdonderwerp hebt gedefinieerd en de subvragen staan in de juiste volgorde, heb je de basis waar zeker een boeiend artikel uit gaat komen.
- Als je nu een artikel gaat schrijven, beantwoord je de subvragen één voor één. Je kunt het opschrijven of je spreekt de antwoorden in. Vertel alles wat je kunt bedenken.
- Als je alle vragen hebt beantwoord, zet je ze in een logische volgorde.
- Je maakt een titel, waar in elk geval Het Hoofdonderwerp van deze tekst in staat.
- Je maakt eventueel een intro. Ook hierin zit Het Hoofdonderwerp van de tekst, plus een toelichting waarom het relevant is én je vertelt iets spannends over de inhoud.
- Nu heb je in principe een artikel. Je schaaft nog wat en bouwt een paar bruggetjes.
- De beste manier om aan de tekst te gaan knutselen, is door hem hardop voor te lezen of in elk geval te mompelen. Zo hoor je of de zinnen lopen.
- Bouw je teksten altijd op als vraag/antwoord. Vraag/antwoord is hét basisprincipe bij het ordenen van informatie.
- Je kunt snel alle informatie uit jezelf halen met een zelf-interview. Je kiest Het Hoofdonderwerp van de tekst, stelt de subvragen en gaat deze vervolgens beantwoorden door ze in te spreken op je telefoon. Later tik je het uit.
- Je kunt ook een expert interviewen: dit is de koning van alle informatie.
- Als je serieus met Jouw Hoofdonderwerp aan de slag gaat, zorg dan in elk geval dat je zelf een expert wordt.
- Iedereen heeft zijn eigen manier om in een concentratie te komen, maar er zijn een paar dingen die voor niemand werken, zoals afleidingen van piepjes en geluidjes van Whatsapp, e-mail en telefoon.
- Geef jezelf niet de ruimte om te ontsnappen aan het werken aan een tekst met smoezen over je hoofd dat er nog niet klaar voor is of dat de inspiratie nog ontbreekt.
- Het maken van teksten is geen kwestie van inspiratie. Het is een ambacht.
- Plan de schrijftijd gewoon in. Je hoeft op dat moment niks anders te doen.
- Denk ook na over hoeveel uren jij kan schrijven. Probeer een reële planning te maken. Het is heel vervelend om je doelen niet te halen en je wordt dan steeds toleranter in het niet-nakomen van afspraken met jezelf.
- In de afgelopen jaren maakte ik 100+ teksten voor de categorieën in mijn webshop. En ik kan je zeggen: het heeft een mega impact op mijn business gehad. Ik krijg jaarlijks tienduizenden bezoekers dankzij deze teksten. En dit gaat al jaren zo door.
- Wat ik je ten stelligste afraad, is om te gaan copy/pasten. DOE HET NIET. Dan komt er veel te veel duplicate content in je categorieën terecht. Je MOET de alinea’s uniek maken. En dat kun je: het zijn tenslotte maar gemiddeld 100 tot 300 woorden per alinea.
- Dit is wat je wilt: de informatie zo presenteren dat de lezer zonder na te denken meegaat in jouw tekst. Je wilt hem niet alarmeren met de gedachte: wat bedoelt de schrijver nu of waar komt deze zin nu ineens vandaan?
- Wil je voor alle doelgroepen schrijven, dan schrijf je in feite voor niemand. Niemand zal zich aangesproken voelen.
- Er bestaat bij niet-tekstschrijvers vaak een verkeerd beeld over het schrijven van een informatieve tekst. Ze denken dat een artikel, blogtekst of e-book pas aandacht krijgt, als deze virtuoos is geschreven. Dat de taalvaardigheid van de schrijver doorslaggevend is in het oordeel van de lezer.
Dat is niet zo. Het zijn inhoud en opbouw die een lezer boeien. Of doen afhaken. Een lezer die op een overzichtelijke manier informatie krijgt aangeboden over een onderwerp dat hem interesseert, die is blij.
- Wat een lezer daarentegen razend maakt, is een tekst die een belofte doet die niet wordt ingelost. Bijvoorbeeld wanneer de titel een vraag opwerpt, die vervolgens niet wordt beantwoord.
Of een tekst waarin de informatie heel rommeling door elkaar staat. Dus met een opbouw waarin je verdwaalt.
- Het moet tijdens het schrijven een tweede natuur worden om je even af te vragen of een lezer alle woorden die je gebruikt begrijpt. In elk geval verreweg de meeste woorden.
- Jargon is die taal die bedoeld of onbedoeld mensen buitensluit. Het is een soort geheimtaal: onbegrijpelijke woorden en afkortingen die doen vermoeden dat er een wereld aan betekenis achter zit. Maar zolang je deze taal niet begrijpt, blijft die voor jou verborgen. Gebruik daarom geen jargon.
- Houd de alinea’s kort. Een paar zinnen is voldoende. Eén onderwerp per alinea. En als dat onderwerp al in één zin is verteld: prima.
- Een logische volgorde is een volgorde die iedereen kan volgen.
- Afwisseling maakt de lezer blij.
- Een expert en autoriteit word je dankzij de inhoud. Niet de vorm.