De ultieme gids voor het schrijven van een monsterblog
Het geweldige van content is dat het dagelijks bezoek naar je website brengt. Gewoon, mensen die in Google zoeken naar de informatie die ze bij jou kunnen vinden.
Vervolgens kun je deze bezoekers andere artikelen laten lezen, een vraag stellen, een aanbod doen of uitnodigen voor je mailinglijst.
Als je dit goed inricht en optimaliseert, draait dit proces 24/7. De pagina met het artikel is daarmee een bezoekersmagneet. Jij bouwt er een converteermachine omheen.
Voor de meeste ondernemers en zzp’er is dit geen nieuws. Toch zijn er maar weinig die het lukt om zo’n pagina online te krijgen. Die het lukt om een tekst te schrijven die door Google zo belangrijk wordt gevonden, dat hij hoog in de zoekresultaten wordt geplaatst.
Ik kan je niet garanderen dat Google jouw artikelen gaat vertonen, ik kan je wel laten zien hoe je supersnel en efficiënt een omvangrijk artikel schrijft. Zonder dat je in de tekst gaat verdwalen en ontmoedigd raakt.
Want zo’n lange tekst is geen kwestie van dagen of weken schrijven. Je moet dit in een ochtendje kunnen produceren. Nou vooruit, twee ochtenden.
En het belangrijkste: je moet vooraf zeker weten dat het er gaat komen. Dat je niet vastloopt en teleurgesteld raakt.
Want schrijven is voor veel mensen dé activiteit die kan verzanden en stranden. Dé activiteit waarbij ze afgeleid kunnen raken en het uitstellen. Om uiteindelijk op de lange baan te worden geschoven.
Doodzonde.
Ik heb in mijn webshop zo’n pagina die het al jaren uitstekend doet. Het is één pagina over het onderwerp van mijn shop: incontinentiematerialen.
Het is een pagina met een overzicht van de belangrijkste producten in mijn niche. Het is niet eens een goede pagina. Ik heb hem jaren geleden geschreven toen ik eigenlijk nog te weinig van deze producten wist.
Toch levert deze pagina me al jaren bezoekers: inmiddels meer dan 50.000. Het is een informatiepagina, maar toch converteert hij met bijna 2% naar een bestelling. Ik verdien er dus ook al jaren aan. Inmiddels heeft deze ene pagina meer dan 50.000 euro omgezet.
Deze pagina ging in Google zo goed scoren, dat ik nu niks meer aan durf te veranderen. Beetje laf, maar een niet onbekend verschijnsel op internet.
Ik las eens een interview met Kees Zegers, de oprichter van NU.nl. Deze nieuwssite is natuurlijk in relatief korte tijd uitgegroeid tot een belangrijke bron van nieuws. Het succes was zo groot dat de oprichter het zelf ook niet helemaal kon verklaren.
Dat maakte hem huiverig voor grote veranderingen aan de website. Jarenlang zijn ze met een ouderwets design doorgegaan, omdat ze bang waren dat het succes van de website ergens in die vormgeving verstopt zat. De aanpassingen die ze deden, waren altijd heel klein en werden heel voorzichtig gebracht.
Terug naar het maken van een monsterblog.
Eerst even over de naam monsterblog: het staat in de titel maar ik vind het eigenlijk een lelijk woord. Het is ontstaan uit het woord blog of blogartikel. Dat waren ooit de persoonlijk getinte artikelen die mensen voor hun plezier schreven en deelden.
Later gingen ook bedrijven en zzp’ers bloggen over hun werk. Ze werden gebruikt om informatie te delen en daarmee mensen aan zich te binden. Deze blogs waren niet heel omvangrijk, meestal tussen de 300 en 700 woorden.
Nog later zagen we in de zoekresultaten van Google dat langere artikelen, barstenvol informatie en met plaatjes, filmpjes en infographics, de posities van de kortere artikelen gingen overnemen.
Het advies van marketeers en SEO-specialisten was duidelijk: als je wilt scoren in Google moet je helemaal los gaan in je artikelen. Produceer het meest waardevolle artikel over een bepaald onderwerp in jouw niche, en Google zal je belonen.
Dit advies was niet aan dovemansoren gericht. Waar we eerst kort en beknopt schreven – want mensen zouden toch niet meer willen lezen op internet, ze “scanden” alleen nog pagina’s – daar gingen we nu tot het gaatje om de meest volledige artikelen te schrijven.
Voor de bezoekers is dit natuurlijk heerlijk. Als zij zich willen verdiepen in een onderwerp, kunnen ze probleemloos tientallen zeer uitgebreide artikelen vinden.
Bijvoorbeeld over het schrijven van een monsterblog. Het kost je geen enkele moeite om via Google 5 handleidingen te vinden.
En alles komt dan aan bod: hoe je de tekst opbouwt, waar je plaatjes kan vinden, hoe je de SEO verzorgt, welke zoektermen je moet gebruiken.
Ik ga dat niet allemaal herhalen hier, ik wil je helpen met het volgende: hoe zorg je er nu voor dat je voorkomt dat je vastloopt, gaat schuiven in de tekst of dat je helemaal ontmoedigd raakt.
Hét belangrijkste artikel in jouw niche
Sorry voor deze tussenkop. Dit kan wat intimiderend overkomen. Misschien denk je: hoe moet ik nu het beste artikel gaan schrijven?
Laat ik het zo formuleren: het uitgangpunt is dat jij het maximale uit jezelf haalt en het beste artikel schrijft dat je ooit hebt gemaakt.
De eerste belangrijkste stap is het bedenken van het onderwerp. Als je in de coachingsbranche actief bent, denk je: het onderwerp van mijn blog is “coaching”.
Dit is veel te breed en zal je tijdens het schrijven zeker in de problemen brengen. Want waar schrijf je dan over? Over soorten coaching, de geschiedenis van coaching, wetenschappelijke resultaten van coaching, de psychologie van coaching, of de sociologie, over coaching en kinderen, trends in coaching, et cetera?
Je kunt in elk geval niet over alles schrijven. Je moet jouw onderwerp dus afbakenen.
Laten we zeggen dat je kiest voor “trends in coaching”. Lijkt me nog wat breed, laten we ervan maken: “de 3 belangrijkste trends in coaching”.
Daarmee beperkt je jezelf en weet je dat je straks niet uit de bocht vliegt.
Welke vragen ga je beantwoorden?
De volgende stap is om de vragen te bedenken die je in het artikel gaat beantwoorden. Je zet daarmee in feite de onderwerpen die je bespreekt op een rij. Met de opzet van dit artikel is dat relatief eenvoudig.
- Titel
- Korte intro over coaching en dat we hier trends in zien
- Iets over de geschiedenis van coaching
- Over de stormachtige groei van de branche
- Hoe het komt dat ook deze branche trendgevoelig is
- Welke trends we in het verleden hebben gezien
- Hoe de trends zich ontwikkelen
- Wat zijn blijvertjes, wat ebt weg
- Welke 3 belangrijke trends jij nu ziet
- Trend 1
- Wat is deze trend?
- Wanneer zagen we hem voor het eerst?
- Uit welke behoefte kwam het voort?
- Welke rol speelt deze trend in de huidige coaching?
- Eventueel praktische voorbeelden
- Voor- en nadelen van deze trend
- Hoe gaat het zich ontwikkelen, verwacht jij?
- Trend 2
- Et cetera
Je ziet dat je op deze manier in feite je hele artikel al hebt uitgewerkt. Je weet voordat je begin al precies wat je gaat schrijven.
Het grote voordeel hiervan is dat je tijdens het schrijven je helemaal niet meer bezig hoeft te zijn met de opbouw van het artikel. Dat staat namelijk al in de stijgers. Voor jou is het nu alleen nog een invuloefening.
Je kunt gewoon aan je bureau gaan zitten en één van de tekstblokjes maken. Kijk niet omhoog naar wat je eerder hebt gedaan, kijk niet omlaag naar wat moet komen.
Probeer gewoon zo goed mogelijk en zo uitgebreid mogelijk een subvraag / subonderwerp te beantwoorden.
Schud jezelf helemaal leeg!
Misschien is het voor jou toch nog lastig om deze kleine, overzichtelijke tekstblokjes te schrijven. Je zit desondanks toch nog veel te lang naar jouw tekst te staren.
Dan kun je ervoor kiezen om de antwoorden op een telefoon of iPad in te spreken.
Je formuleert de subonderwerpen eerst allemaal als vragen.
Je krijgt dan bijvoorbeeld dit:
- Trend 1
- Wat is deze trend?
- Wanneer zagen we deze trend voor het eerst?
- Uit welke behoefte kwam het voort?
- Welke rol speelt deze trend in de huidige coaching?
- Kun je voorbeelden geven van bekende coaches die deze trend in de praktijk brengen?
- Wat zijn de voor- en nadelen van deze trend?
- Hoe gaat het zich ontwikkelen, verwacht jij?
Je beantwoordt de vragen nu simpelweg na elkaar. Je kijkt naar een vraag, denkt er even over na en gaat dan vertellen.
Tijdens het praten stel je je voor dat je voor een groep studenten staat die alles van dit onderwerp willen weten. Ze hebben weinig voorkennis, maar zijn wel reuzebenieuwd. Je legt alles dus zo goed mogelijk uit. Je licht vaktermen toe, geeft achtergrondinformatie en zet de informatie in perspectief.
Als je klaar bent met het antwoord, zet je het opnameapparaat ui en denk je na over de volgende vraag.
De volgende stap is om jouw ingesproken tekst uit te tikken en bij te schaven tot een leesbaar geheel. Hier zul je geen heel grote problemen meer tegenkomen, omdat de opbouw van de tekst al goed is. Je weet welke informatie bij welk onderdeel hoort.
Nu: schaven en slijpen
Wanneer de tekst is geschreven, is het artikel al voor 90% klaar. Het kan in elk geval niet meer mislukken. Het zal nooit meer in een la terecht komen. Je gaat het nu afmaken.
Onervaren schrijvers denken dat het bij het schrijven heel belangrijk is dat je alle zinnen en alinea’s “aan elkaar schrijft”: dat ze allemaal met elkaar verbonden zijn.
Dat is echter niet nodig.
Het allerbelangrijkste verband is de structuur die je vooraf hebt bedacht. Dat is de logische volgorde van de subonderwerpen en subvragen. Die volgen een weg die wij probleemloos kunnen volgen: wat is de trend > wanneer is-ie ontstaan > waarom is-ie ontstaan > welke rol heeft-ie nu > voorbeelden > welke voor- en nadelen > hoe ziet de toekomst eruit?
Een verhaal dat in deze volgorde wordt verteld, snappen we, omdat het klopt. Er is overigens niet één volgorde, er zijn er meer.
Het is daarom belangrijk dat je de subvragen even hardop voorleest, zodat je hoort of ze logisch op elkaar aansluiten.
Als dit klopt, klopt het verband van jouw tekst. De lezer zal de overgang van het ene naar het andere subonderwerp nu prima kunnen volgen.
Verbinden van zinnen en alinea’s
Om de tekst vlotter te laten lopen kun je tekstblokjes met elkaar verbinden door er verwijswoorden in te plaatsen.
Dat gaat zo.
We gaan als voorbeeld deze blokken aan elkaar schrijven.
- Wanneer zagen we deze trend voor het eerst?
- Uit welke behoefte kwam het voort?
Laten we zeggen dat de trend is “online coaching”. Ik weet niks van dit onderwerp, dus ik klets maar wat. Dat maakt voor het voorbeeld niet uit.
Tekstblok 1 eindigt bijvoorbeeld zo:
Tekstblok 2 begint bijvoorbeeld zo:
Je kunt deze blokken heel simpel aan elkaar vastknopen. Dit kan door aan het eind van blok 1 een vraag te stellen die je naar blok 2 brengt:
“En zo zagen we dat het aantal coachingsgesprekken dat online werd gevoerd, evenredig groeide met het aantal internetverbindingen bij mensen thuis. Waarom coaches zo massaal hskype en msn gingen gebruiken?”
Of je plaatst een verwijswoord aan het begin van blok 2:
“En zo zagen we dat het aantal coachingsgesprekken dat online werd gevoerd, evenredig groeide met het aantal internetverbindingen bij mensen thuis.”
“Deze innovatieve manier van coaching kwam voort uit de behoefte om coaching zo efficiënt mogelijk in te richten. Coaching was in het jaar 2000 iets dat vooral door mensen in het zakenleven werd gedaan. Zij hadden niet de tijd om midden op de dag naar de praktijk van een coach te gaan.”
Zo eenvoudig is het aan elkaar schrijven van de tekstblokken. Meer is het niet.
Ik raad je overigens niet aan om aan het eind van elk tekstblok een vraag te stellen. Dat gaat irriteren.
Je kunt aan het eind van een tekstblok ook zinnetjes gebruiken als:
- Dat ging als volgt.
- We gaan hier nog wat dieper op in.
- Een voorbeeld om dit uit te leggen.
- Hier was een aantal goede redenen voor.
- Dit had één oorzaak.
- Dit resulteerde in het volgende.
- Dat wierp een aantal vragen op.
- We noemen een aantal van de gevolgen.
- Et cetera.
Ik hoop dat dit je gaat helpen om voor jou de belangrijkste artikelen te schrijven.