De ULTIEME tip voor het snel schrijven van een lange tekst
Steeds meer ondernemers zien het internet als DE plek om klanten vandaan te halen. Ze laten een mooie website maken en nemen zich voor om informatie te gaan delen, in de hoop dat Google bezoekers naar ze toe brengt.
Een goed plan, maar de uitvoering is lastiger. Het schrijven van uitgebreide artikelen is niet voor iedereen weggelegd. Denken veel mensen…
Ze beginnen enthousiast maar lopen snel vast in het schrijfproces. Ze zijn niet tevreden over wat ze hebben geschreven. Ze vinden het warrig, te ambtelijk of ze blijven schrappen tot er niks van een artikel over is.
Van de 100 pogingen tot het schrijven van omvangrijke teksten, mislukken er 90. Kan ik dit getal onderbouwen? Nee, dat kan ik niet. Ik schat het zo in.
Schrijven is de bezigheid waar mensen het meest tegenop zien. Die ze het vaakst uitstellen en zelfs helemaal staken.
Misschien heb jij hier ook last van. In dat geval is het enige positieve nieuws: het gros van jouw concurrenten krijgt het ook niet voor elkaar.
In tal van niches is er niemand die het voor elkaar krijgt om goede content te creëren. Deze markten zijn nog onontgonnen.
De eerste die het serieus oppakt, is de winnaar. Wil jij dat zijn?
Enthousiast van start
Er zijn twee grote fouten die mensen maken wanneer ze gaan schrijven.
De ene groep heeft een top-idee voor een artikel en kan niet wachten om aan de slag te gaan. Ze hebben NU alles in hun hoofd en dat moet eruit.
Ze gaan als een gek aan de slag en zitten direct als een bezetene te tikken. Ze schrijven alles op, het structuren van de tekst komt later wel.
Na een uur orgastisch op het toetsenbord roffelen, zakt de energie weg. Het beeldscherm is een puinhoop met alinea’s, losse zinnen en woordjes met instructies voor later.
Nu moeten ze alles in de goede volgorde zetten. Maar ze komen er niet uit. Het is te rommelig. Alle onderwerpjes die ze wilden gaan behandelen staan versnippert in de tekst. Sommige zinnen horen bij een onderwerpje, maar ook bij een stukje dat verderop staat.
Deze mensen verdwalen in hun tekst en raken gedesillusioneerd.
De andere groep heeft een vaag idee van waar ze over gaan schrijven en storten zich eerst op het verzamelen van informatie.
Ze maken een mapje en stoppen hier alles in wat ze vinden.
Ze Googelen zich suf en copy/pasten wat ze tegenkomen. Ze slaan hele webpagina’s op. Ze downloaden e-books en white papers. Alles wat ook maar enigszins met het onderwerp te maken heeft, bewaren ze.
Alles in één map, het organiseren van de informatie komt later wel.
Na drie uur zoeken duizelt het ze. Ze hebben zo vreselijk veel informatie gevonden, dat ze erin verdwalen.
Ze twijfelen ook over het onderwerp dat ze hebben gekozen. Ze kwamen interessante artikelen tegen over iets anders. Kunnen ze niet zoiets maken?
Maar zo goed als die artikelen, zal dat van hun nooit worden, denken ze. Heeft het dan wel zin als zij nog een artikeltje toevoegen aan alles wat je al op het internet kunt vinden?
Ook zij raken gedesillusioneerd. Het enthousiasme waar ze mee begonnen sijpelt weg.
Eerst even rustig nadenken…
Waar het in beide gevallen aan ontbreekt, is een goede voorbereiding. Aan een methode die voor de tweede groep ervoor zorgt dat ze exact weten welke informatie ze nodig hebben.
De eerste groep heeft een aanpak nodig waarmee ze voorkomen dat hun energie wegsijpelt, nog voordat ze alles hebben opgeschreven wat ze hebben bedacht.
Voor mijn schrijftraining De Content Machine heb ik een formule ontwikkelt om supersnel en vooral extreem gestructureerd een omvangrijke tekst te maken.
Het eerste wat je moet doen wanneer je een omvangrijke tekst maakt, is het onderwerp van de tekst exact vaststellen.
Als je zegt: het gaat over “gezondheid”, dan is dit veel te breed. Het kan nog overal over gaan.
Als je zegt: het gaat over “het verbeteren van de gezondheid”, dan kun je nog steeds alle kanten uit. Zelf bij een artikelen “over het verbeteren van de gezondheid met voeding”, weet je nog steeds niet waar je precies over gaat schrijven.
Een goed onderwerp is: “Verbeter je gezondheid met deze 3 belangrijkste bouwstenen voor ons lichaam”.
Wat je vervolgens doet, is het in de stijgers zetten van het artikel. Het enthousiasme wat je krijgt bij een interessant onderwerp waar jij veel vanaf weet, gebruik je nu om het artikel al in elkaar te zetten, nog zonder dat je een letter hebt geschreven.
Je maakt een blauwdruk voor de tekst. Die zou er als volgt uit kunnen zien.
Disclaimer: ik weet niks van dit onderwerp, ik zuig alles maar uit mijn duim. Het gaat om het voorbeeld.
Verbeter je gezondheid met deze 3 belangrijkste bouwstenen voor ons lichaam
- Intro: lichaam opgebouwd uit bouwstenen. Welke zijn het belangrijkst en hoe kun je ze stimuleren / voeden?
- Uit welke bouwstenen is ons lichaam opgebouwd?
- Hoe werken die met elkaar samen?
- Welke 3 zijn het meest belangrijk en waarom?
Bouwsteen 1: vitaminen
- Wat is het?
- Waarom heb je het nodig?
- Hoeveel heb je ervan nodig?
- Hoe kun je het toedienen / aanmaken?
- Zijn er risico’s / waar moet je op letten?
Bouwsteen 2: eiwitten
- Wat is het?
- Waarom heb je het nodig?
- Hoeveel heb je ervan nodig?
- Hoe kun je het toedienen / aanmaken?
- Zijn er risico’s / waar moet je op letten?
Bouwsteen 3: mineralen
- Wat is het?
- Waarom heb je het nodig?
- Hoeveel heb je ervan nodig?
- Hoe kun je het toedienen / aanmaken?
- Zijn er risico’s / waar moet je op letten?
Slot
- Hoe weet je dat je op de goede weg bent met deze 3 bouwstenen?
- Wat kun je doen aan andere belangrijke bouwstenen?
- Tips voor veilig omgaan met bouwstenen
Zoiets. Het kan ook anders. Het kan op nog 100 manieren. Als het maar een logische opbouw is van een artikel. Als je maar begrijpt waarom je van de ene naar de andere vraag gaat.
Dit kun je ontdekken door de vragen hardop te lezen. Als ze niet logisch zijn of de volgorde klopt niet, dan hoor je dat direct.
En nu: lekker schrijven
De volgende stap is dat je deze vragen stuk voor stuk gaat beantwoorden. Je hoeft hierbij niet bang te zijn dat je belangrijke vragen vergeet. Die heb je namelijk al opgeschreven.
Je zult ook nooit meer verdwalen in het artikel: de structuur staat en die raak je nooit meer kwijt.
Je hoeft alleen nog maar los te gaan op het geven van de antwoorden op de vragen. Die vragen staan in al in de juiste volgorde, dus je zult niet meer twijfelen aan de opbouw van de tekst.
Mensen die deze methode toepassen, zijn in staat om supersnel bergen content te produceren. Ze raken het enthousiasme niet kwijt omdat wat ze maken gewoon goed is.
Ze beginnen ook niet met een leeg wit scherm. Nee, zodra te gaan schrijven, staat het artikel in feite al op hun beeldscherm.
Ze zullen ook veel minder snel verdwalen tijdens het verzamelen van informatie. Ze weten exact welke informatie nog ontbreekt en die gaan ze heel gericht zoeken.
Als ze interessante artikelen tegenkomen over een ander onderwerp, laten ze die links liggen. Ze hebben dit nu niet nodig.