Dit laten bijna alle ondernemers liggen
Dit laten bijna alle ondernemers liggen
Voor sommige ondernemers is het kiezen van het hoofdonderwerp voor hun blog, website, webwinkel of e-book gesneden koek. Wanneer ze gaan schrijven, weten ze al exact waar de tekst over gaat. Tijdens het schrijven veranderen ze niet meer van idee.
Ze kiezen het onderwerp niet te breed en niet te smal. Alle informatie in de tekst past exact onder deze paraplu.
Dat is mooi. Fijn voor hen! Dit scheelt een boel getwijfel en gedraal. Deze mensen kunnen dit artikel overslaan.
Een veelvoorkomend probleem is het volgende.
Je gaat aan de slag met een tekst en hebt enigszins een beeld van waar het over moet gaat.
Terwijl je aan het schrijven bent, kies je welke informatie je met de lezer wilt delen. Dan begin je aan een nieuwe alinea, maar je voelt dat deze niet helemaal in het artikel past. Terwijl die wel belangrijk is; je wilt deze informatie graag vertellen.
Dus pas je de titel en misschien de inleiding een beetje aan. Je paraplu is nu iets ruimer, zodat alle onderwerpen er weer onder passen.
Als je dit een paar keer hebt gedaan, zul je merken dat het onmogelijk is om nog in één zin te zeggen waar het artikel of e-book over gaat.
Het artikel waaiert uit en verliest consistentie. Het wordt nu steeds moeilijker om alle informatie er nog in te proppen. Er is geen paraplu meer te vinden voor al deze alinea’s.
De onvermijdelijke conclusie dringt zich op: dit kan ik niet meer repareren; het wordt nooit meer een goed artikel; ik begin opnieuw of ik stop ermee.
En dan gaat de tekst in een mapje waar het nooit meer uitkomt.
Het grootste probleem is dat mensen hun onderwerp te breed of vaag kiezen
Hét probleem van een te ruime paraplu is dus dat er te veel onder past.
Een voorbeeld: het onderwerp “gezondheid”.
Je kunt hier oneindig veel kanten mee uit: alle mogelijke aandoeningen en ziektes; alle denkbare medicijnen en therapieën; alle beroepsgroepen, organisaties en instellingen die te maken hebben met gezondheidszorg; de geschiedenis van de gezondheidszorg; alles wat te maken heeft met het verbeteren van de gezondheid, voeding en leefgewoontes; gezondheidszorg in de politiek; et cetera.
Als je nu een e-book over gezondheid maakt, kun je over al deze subonderwerpen gaan schrijven. Maar met alleen “gezondheid” als startpunt, zul je bezwijken onder alle mogelijke onderwerpen.
Gelukkig hebben mensen meestal wel een iets scherper beeld van wat hét onderwerp is.
Laten we zeggen dat ze willen schrijven over gezondheid en voeding. Dit is een populair onderwerp.
En ook hier kun je weer over talloze subonderwerpen schrijven:
- Of en hoe voeding onze gezondheid beïnvloedt
- Wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen gezondheid en voeding
- Verschillende voedingstoffen en hun effect op de gezondheid
- Overheidsbeleid met betrekking tot gezondheid en voeding
- Gezondheid en voeding bij kinderen
- De rol van gezondheid bij de voeding van de primitieve mens
- Hoe de moderne westerse mens kijkt naar de rol van voeding bij gezondheid
- Hoe verschillende wetenschappelijke disciplines naar de relatie tussen gezondheid en voeding kijken
- Tips over een betere gezondheid dankzij voeding
- Feiten en fabels over gezondheid en voeding
- Een duik in de wereld van blogs over voeding en gezondheid: wat claimen zij en waarop baseren ze zich?
- Fruit & gezondheid
- Vlees & gezondheid
- Zuivel & gezondheid
- Voorlichting over voeding en gezondheid door de jaren heen
- Blue zones: hoe de plek waar je woont de voeding en daarmee de gezondheid bepaalt
En zo kunnen we nog wel even doorgaan…
Je ziet dat een website over gezondheid en voeding nog steeds heel breed is.
Denk jij dat er veel lezers zijn die interesse hebben in zowel:
- Recepten voor in de keuken voor een gezond leven
- Het meest actuele wetenschappelijk onderzoek naar gezondheid en voeding
- De geschiedenis van de overheidsvoorlichting in Bolivia over voeding & gezondheid?
Ik denk het niet. Een onderwerp als voeding & gezondheid is dan ook nog te breed als hét onderwerp voor een website, webshop of e-book.
Als je kijkt naar het aanbod van blogs, zie je dat er heel veel gaan over: “informatie” die de leek helpt bij het kiezen van het juiste voedsel voor een optimale gezondheid.
(Ik zet “informatie” tussen haakjes, omdat er waarschijnlijk geen onderwerp te vinden is waarover zoveel onzin wordt verteld en zoveel claims worden gedaan die nergens op zijn gebaseerd. Maar dat doet er nu even niet toe.)
De informatie op deze blogs kan bestaan uit recepten, nieuwe wetenschappelijke inzichten die relevant zijn voor de leek, tips en trucs, motivatie-achtige artikelen om mensen te helpen gezond te eten, verhalen van andere leken die gezond eten en daar heel gelukkig mee zijn, ziektes die dankzij gezonde voeding als sneeuw voor de zon verdwijnen, et cetera.
Het onderwerp ‘“informatie” die de leek helpt bij het kiezen van het juiste voedsel voor een optimale gezondheid’ zou dus een mooie paraplu zijn voor een website, blog, e-book of webwinkel (met bijvoorbeeld digitale producten zoals receptenboeken).
Ik wil je nu laten zien dat je zelfs met dit onderwerp nog heel verschillende kanten op kan. Dit doe ik door twee fictieve websites te maken.
WEBSITE 1:
Deze website geeft tips & trucs voor voeding die bijdraagt aan een gezond leven. Wat moet ik eten voor welke positieve gezondheidseffecten? Welke voedingsstoffen moet ik mijden? Wat zijn fijne recepten voor een gezond en gelukkig leven, geheime super foods, et cetera.
WEBSITE 2:
Deze website bericht over wetenschappelijke ontwikkelingen in de relatie tussen voedsel en gezondheid, vertaald naar “de leek”.
De schrijvers halen nieuwe kennis over voeding en gezondheid uit publicaties van wetenschappelijke onderzoeken en vakbladen of andere media. Dat vertalen ze naar begrijpelijke en bij voorkeur praktische, toepasbare informatie voor mensen die (nog) geen specialistische kennis over voeding en gezondheid bezitten.
Hopelijk zie je dat je voor beide website exact weet waar ze over gaan. Ze zijn mooi afgebakend.
Als er nu een onderwerp voor je neus komt, weet je direct of het relevant is voor jouw blog, kennisbank of e-book.
Er zullen overigens altijd grensgevalletjes zijn. Een wetenschappelijk onderzoek over voeding en slechte adem; gaat dat over “gezondheid”? Het nieuws dat elke ochtend gorgelen je helpt vitaal te blijven; is gorgelen “voeding”?
Laat je niet afleiden door deze grensgevallen. Met het supernauwkeurig beschrijven en afbakenen weet je voor 99% welke subonderwerpen wél en welke níet binnen jouw onderwerp vallen.
Een voorbeeld.
Je leest over de uitkomsten van een recent wetenschappelijk onderzoek, waarin is aangetoond dat sommige eiwitten darmklachten veroorzaken.
(Disclaimer: ik verzin dit, er is niets van waar, eet gerust uw eiwitten.)
Dit kan voor WEBSITE 1 de aanleiding zijn voor een artikel met het onderwerp:
- Welke eiwitten moet je mijden om darmklachten te voorkomen? 10 tips voor een eiwitarm dieet.
Voor WEBSITE 2 kan dan het onderwerp zijn:
- Welke eiwitten kunnen darmklachten veroorzaken, welke klachten kunnen we daarvan krijgen en hoe zijn de wetenschappers tot deze inzichten gekomen?
Je ziet dat dit twee heel verschillende artikelen gaan worden, beide voor een andere doelgroep.
Artikel 1 op website 2 zal tot irritatie bij de lezer leiden.
Die lezer hoeft geen tips. Die wil weten waar deze informatie vandaan komt en wil meer weten over eiwitten en over de soorten darmklachten. En hoe is dit onderzocht?
Artikel 2 op website 1 is ook geen succes. Deze lezer zit niet te wachten op wetenschappers en hoeft niet te weten hoe het precies met eiwitten zit. Geef deze lezers liever een overzichtelijke tip om te voorkomen dat een eiwit tot darmklachten leidt.
Afbakenen voor een plekje in een overvolle wereld
Er is nog een heel belangrijke reden om jouw onderwerp scherp te formuleren en goed af te bakenen.
Je ziet online heel veel websites die over gezondheid gaan. Wil je enige kans maken om in dat woud aan informatie bezoekers te trekken, dan moet je een keuze maken in waar je over schrijft.
Wanneer je over ALLES schrijft, ben je voor de bezoeker niet te identificeren.
Die ziet geen consistentie in jouw content. Hij weet dus niet voor welke informatie hij bij jou moet zijn.
Daarmee laat je een unieke kans liggen. Dat is de kans om als specialist te worden gezien.
Dit is een fascinerend fenomeen. En je hoeft hiervoor niks meer te doen dan jouw onderwerp verregaand af te bakenen.
Gratis en voor niks word je de expert.
Stel, je komt op een website of blog van een coach. Je ziet direct dat het alleen maar gaat over coaching van vrouwen in de top van het Nederlandse bedrijfsleven.
Zonder dat de schrijver van deze website er iets voor hoeft te doen, denk jij als lezer: deze coach zal wel heel veel weten van coaching van vrouwen in de top van het Nederlandse bedrijfsleven.
Als gevolg van het afbakenen en daarmee van de scherpe positionering, is er een specialist geboren.
Als jij ooit een vrouw in de top van het Nederlandse bedrijfsleven spreekt die op zoek is naar een coach, denk jij meteen: ik weet wel iemand!
Terwijl je NIETS weet van deze coach. Behalve dat het (naar eigen zeggen!) een superspecialist is.
Wanneer je ook nog een coach kent die zegt: ‘ik ben een coach voor alle soorten mensen!’, dan zul je deze coach nooit bij iemand aanraden.
Er is namelijk niemand die valt in de categorie “alle soorten mensen”.
Deze coach wil op iedereen passen en past daarmee op niemand in het bijzonder.
Ditzelfde fenomeen zie je overal terugkomen.
Stel dat je geopereerd moet worden aan je enkel. Je mag de arts zelf kiezen.
Nummer 1 is een befaamd, gevierd, alom geprezen en zeer ervaren chirurg die alle soorten problemen aankan.
Keuze 2 is een jonge chirurg die nét van de opleiding komt. Gedurende zijn opleiding greep hij elke kans aan om zich met enkels bezig te houden, want al op de middelbare school raakte hij gefascineerd door dit gewricht.
Ik neig naar de jonge arts. Terwijl hij alles tegen heeft, behalve zijn specialisatie.
Wie zou jij kiezen?
Een ander voorbeeld.
Ik kocht onlangs een huis. Dankzij een tip vond ik een aankoopmakelaar die alleen aankopen doet. Je kunt hem dus niet als verkoopmakelaar inhuren.
Hij bleek een senior die al een heel maatschappelijk leven achter de rug heeft. Hij werd pas na zijn 60e makelaar. Waarom? Omdat hij gek is op het spel van onderhandelen over de prijs.
Hij doet dit al zijn hele leven voor vrienden en bekenden. Gewoon, voor de lol. Om te kijken of hij kopers kan helpen met het krijgen van de beste (lees: laagste) prijs.
Tijdens onze kennismaking vertelde hij handenwrijvend hoe hij dit spel speelt. Zijn ogen glommen.
Zonder dat ik zijn staat van dienst kende, dacht ik: een betere onderhandelaar zal ik niet snel vinden.
Dat bleek waar. Hij heeft een geweldige prijs voor ons bedongen. En hij speelde het spel als een grootmeester.
Ook in de horeca zie je veel zelfbenoemd specialisten.
Zoals een restaurant waar je alleen hotdogs kunt eten. Dan denk je als vanzelf: dat móeten wel de beste hotdogs van Nederland zijn!
Of een café met alleen bier en bitterballen. Een pannenkoekenhuis. Alle foodtrucks met slechts één gerecht. Et cetera.
Met hun afbakening sorteren ze allemaal voor op de status van expert op hun eigen vierkante meter.
Weinig mensen durven hun onderwerp zo scherp af te bakenen. En daarmee lopen de ultieme beloning dus mis: die van dé specialist in hun kleine niche.
José van de taco’s
Een paar uur nadat ik het bovenstaande schreef, las ik een artikeltje op de website van het AD.
Een tijdschrift in Texas heeft een journalist aangenomen die ALLEEN maar schrijft over taco’s.
Een taco is een maiskoek die wordt gevuld met ingrediënten, zoals rijst, groenten, vlees, et cetera.
Over het ontstaan van het gerecht wordt volop gespeculeerd, maar de oorsprong lijkt te liggen ergens in het grensgebied van Amerika en het noorden van Mexico.
Hoe het ook zij, de taco is mateloos populair in Texas en het hoort bij de regionale keuken.
Ik vroeg mij af hoe er nu naar deze journalist, met de passende naam José, wordt gekeken.
Je kunt ervan uitgaan dat iedereen verwacht dat hij ALLES weet van taco’s.
Zelfs als je nog nooit een artikel van hem hebt gelezen, ben je geneigd te geloven wat hij over dit gerecht vertelt.
Door zijn specialisme af te bakenen van voeding > de Mexicaanse keuken > taco’s krijgt hij het gratis cadeau dat op elke specialist wacht: de expertstatus.
Als een tv-zender nu een item maakt over taco’s, bij wie kloppen ze dan aan? En als je iets wilt weten over de geschiedenis van de taco, bij wie ga jij dan te rade?
Slechts de mededeling dat José ALLEEN over taco’s schrijft, plaatst hem in hiërarchie boven alle generieke food-kenners.
Specialist voor Google
Voor Google geldt hetzelfde. Als jij durft te kiezen voor een afgebakend onderwerp en je produceert hier specialistische informatie over, is de kans veel groter dat Google je gaat zien als een goede website voor mensen die specifiek over jouw onderwerp informatie zoeken.
Wil je voor alle doelgroepen schrijven, dan schrijf je in feite voor niemand. Niemand voelt zich aangesproken.