Een e-book in 1 week => zo doe je dat

Veel mensen dromen ervan: hun eigen e-book om in hun markt grote hoeveelheden mensen te bereiken.

Dat klinkt simpel, en dat is het ook.

Kijk maar om je heen: bedrijven en organisaties produceren deze digitale boeken aan de lopende band.

Was een e-book 20 jaar geleden nog een obscuur ding waarin weinigen geloofden, nu worden ze online over je uitgestrooid. Tien jaar geleden verkocht Amazon al meer e-books dan boeken van papier.

Toen waren het vooral romans en studieboeken die ook als e-book verschenen. Daar zijn allerlei vormen van e-books bijgekomen.

Zoals een e-book van een coach, die met het boek zijn kennis en expertise deelt, om zo potentiële klanten voor een coachingstraject te enthousiasmeren.

Of een psycholoog die middels een e-book een training geeft om piekeren en tobben tegen te gaan.

Een personal trainer die, wijs geworden door de coronacrisis, heeft ingezien dat je ook trainingen digitaal kunt doen met een e-book waarin je instructiefilmpjes integreert.

Voor bijna elke zzp’er en elk bedrijf kan een e-book het beste antwoord zijn op een marketingvraag. En het mooie van zo’n productie is: eenmaal klaar kun je het jarenlang eindeloos blijven verspreiden.

Toch lijkt het voor velen een grote stap om daadwerkelijk een e-book te maken. Zij zien vooral op tegen het schrijven van de tekst.

Terwijl je met een gestructureerde aanpak in een week een e-book van 25.000 woorden maakt.

Echt? Echt. Ik leg je uit hoe je dat doet.

Ik wil je natuurlijk geen beloftes doen die nooit worden waargemaakt. Ook heb ik geen controle over jouw overtuiging en doorzettingsvermogen.

Hoe graag wil jij dat jouw e-book binnen 4 weken online staat? Misschien neem je je zelfs wel voor om het over 2 weken naar jouw hele e-maillijst te kunnen sturen.

Als je dit écht wilt en je bent bereid er tijd in te steken dan is het mogelijk.

Oh ja, nog één voorwaarde: dat je veel weet van het onderwerp waarover je gaat schrijven. Je hoeft niet dé specialist van Nederland te zijn. Je hoeft er ook niet ALLES vanaf te weten.

Als je er maar ruim meer van weet dan de doelgroep van jouw e-book.

Stap 1 – omschrijf het onderwerp

De eerste en allerbelangrijkste stap van het maken van jouw e-book is het vaststellen van het onderwerp. Dat lijkt simpel, maar dat is het niet.

Als je denkt: mijn e-book gaat over coaching, of over hardlopen, over tuinontwerp of over online marketing, dan heb je het onderwerp nog niet gevonden.

Je moet in staat zijn om heel exact en afgebakend, in één zin, te omschrijven waar jouw e-book over gaat. Zo nauwkeurig, dat je zeker weet dat je hier tijdens het schrijven ook niet meer vanaf gaat wijken.

Want: dít is HET ONDERWERP!

Bijvoorbeeld:

Geen goed onderwerp => hardlopen

Wel goed => een trainingsopbouw om snel en veilig te leren hardlopen. In 6 weken van 0 naar 10 kilometer.

Niet goed => coaching

Wel goed => online coaching, hoe je een coaching praktijk van 100% fysiek naar 100% online brengt

Niet goed => online marketing

Wel goed => Startersgids: SEO als belangrijkste strategie voor zzp’ers – zo snel mogelijk jouw eerste klant via Google

[Ik heb bovenstaande voorbeeld in precies 2.5 minuten gemaakt. Dan moet jij dit voor jouw onderwerp toch in 15 minuten voor elkaar krijgen!]

Sla deze eerste stap niet over. Doe je het toch, dan kom je later gegarandeerd in de problemen. Je hebt dan niet haarscherp op je netvlies waar je over gaat schrijven.

Je gaat vertellen over zaken die je er later toch niet in wilt hebben, omdat ze net buiten het onderwerp vallen. Of je vergeet onderwerpjes die je zeker moet behandelen.

Het ontbreken van een duidelijk beeld van wat je gaat schrijven, zorgt ervoor dat je moet schrappen, gaat schuiven met zinnen en alinea’s, dat je je titel en voorwoord steeds aanpast omdat die de lading niet meer dekken.

Stap 2 – welke vragen wil je behandelen?

Bedenk welke onderwerpen je zeker gaat behandelen. Klinkt simpel. En dat is het ook.

We nemen de SEO-startersgids voor zzp’ers als voorbeeld.

Dit is het onderwerp: SEO als belangrijkste strategie voor zzp’ers – zo snel mogelijk jouw eerste klant via Google

Welke vragen lijken mij relevant voor dit e-book. Nu heb ik al 20 jaar ervaring met het schrijven van teksten dus ik hoef hier niet keihard op te brainstormen. De vragen staan daarmee al in een soort van logische volgorde. Gaat bij mij vanzelf.

  1. Wat is SEO? (Wat is het, sinds wanneer bestaat het, hoe heeft het zich ontwikkeld?)
  2. Wat kan SEO voor een zzp’er betekenen? (Welke kansen zijn er, welke obstakels kom je tegen? Wat mag je qua resultaat verwachten, wat mag je zeker niet verwachten? Wat kun je zelf doen, waar heb je hulp bij nodig? Wat kun je verwachten qua kosten? Hoeveel tijd vraagt het?
  3. Waar begin je mee? (bijvoorbeeld 50 punten die je direct op je website kunt toepassen om je SEO te verbeteren)
  4. Wat kun je doen als nóg meer resultaat wilt boeken? (10 ideeën die je SEO met stappen vooruit helpen.)
  5. Wat moet je vooral níet doen? (10 gouden regels waaraan je je moet houden om te voorkomen dat Google boos op je wordt.)
  6. Stappenplan voor de zzp’er die vandaag nog van start wil gaan.

[Ik heb dit lijstje in, om precies te zijn, 5.5 minuten gemaakt. Het zal voor jou iets langer duren. Trek er een uurtje voor uit.]

Stap 3 – zet de vragen op een rij

Als de vragen in een logische volgorde staan, zal het je opvallen dat je de inhoudsopgave van jouw e-book hebt gemaakt.

Hoofdstuk 1:

– Wat is SEO?

– Sinds wanneer bestaat het?

– Hoe heeft het zich ontwikkelt?

Hoofdstuk 2:

– Welke kansen zijn er voor zzp’ers die met SEO aan de slag gaan?

– Welke obstakels kun je tegenkomen?

– Wat mag je qua resultaat verwachten?

– Wat mag je zeker niet verwachten?

– Wat kun je zelf doen?

– Waar heb je hulp bij nodig?

– Wat kun je verwachten qua kosten?

– Hoeveel tijd gaat het kosten?

Hoofdstuk 3:

– Hoe begin je? 50 acties die je direct op je website kunt toepassen om je SEO te verbeteren

Hoofdstuk 4:

– Wat kun je doen als nóg meer resultaat wilt boeken? 10 ideeën die je SEO met stappen vooruit helpen.

Hoofdstuk 5:

– Wat moet je vooral níet doen? 10 gouden regels waaraan je je moet houden om te voorkomen dat Google boos op je wordt.

Hoofdstuk 6.

– Een stappenplan voor de zzp’er die vandaag nog van start wil gaan.

Hiermee kom je op 15 vragen.

Stap 4 – beantwoord de vragen

Nu is het een kwestie van het één voor één beantwoorden van de vragen die je in stap 3 hebt opgeschreven.

Let niet op de andere vragen. Denk niet over de overgangen tussen vragen. Denk alleen maar aan jouw doelgroep en beantwoord de vragen zo uitgebreid en secuur mogelijk.

Ga ervan uit dat jouw lezer nog niets van het onderwerp weet. In dit geval schrijf je voor zzp’ers die niets weten van SEO, dus je gaat eerst duidelijk uitleggen wat dit is. Probeer niet interessant te doen voor mensen die al veel van het onderwerp weten. Is niet nodig. Die mensen zijn jouw doelgroep niet.

Leg alles heel geduldig uit. Zoals je het zou vertellen aan je buurvrouw die de term SEO nog nooit heeft gehoord.

Dan krijg je dus zoiets:

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederland wordt dit vertaald als: zoekmachineoptimalisatie.

Dit is alles wat je doet aan jouw website om die zo goed mogelijk in de zoekmachines te laten tonen.

De belangrijkste zoekmachine is Google. Die stelt allerlei eisen aan jouw website, voordat deze in de zoekresultaten wordt getoond. Aan veel van die eisen voldoe je vanzelf al, bijvoorbeeld dat jouw website door Google mag worden bekeken en dat er letters, plaatjes en/of filmpjes op staan. Maar aan tal van eisen of voorwaarden voldoen veel websites nog helemaal niet.

We weten niet precies hoe Google exact bepaalt of het jouw website hoog in de zoekresultaten zet. Maar we weten er al veel wel van. Hier een aantal zaken die belangrijk zijn voor de vindbaarheid van jouw website.

Et cetera.

Stap 5 – nog even bijschaven

Wanneer je alle vragen hebt beantwoord, is de tekst voor het e-book in feite klaar. Misschien denk je dat het nog slechts een lijst met vragen en antwoorden is, maar dat heb je mis.

Zet de vragen maar eens allemaal onder elkaar. Zet er de titels van de hoofdstukken tussen en zet de titel erboven. Ik ben ervan overtuigd dat je al op 98% van je e-book zit.

Lees de tekst nu een aantal keer door, ook een keer hardop. Zo hoor of zinnen lekker lopen en of overgangen kloppen. Ga lekker schaven en sleutelen aan je tekst. Hier wordt het alleen maar beter van.

Dan is het tijd om een intro of inleiding voor je e-book te schrijven.

Hierin beschrijf je waar het e-book over gaat en waarom het moet worden gelezen. Geef alvast een paar van jouw meest opzienbarende conclusies of laat een glimp zien van de pot met goud die ligt te wachten wanneer het e-book volledig wordt gelezen en uitgevoerd.

Stap 6 – klaar

Stap 6 is er eigenlijk niet. Of het moet het heerlijke gevoel zijn dat het je dan toch is gelukt: je e-book is klaar!

Jij dacht dat het nooit zou lukken. Ik wist zeker dat je het kunt.

Meer weten over hoe je supersnel en efficiënt e-books maakt, en alle andere teksten die jou online zichtbaar maken? Kijk dan even hier.