Hoe 1 artikel jouw hele business kan veranderen
Het creëren van content betekent niet altijd dat je oneindig veel blogartikelen schrijft. Of dat je verschillende e-books voor verschillende doelgroepen maakt.
Soms is één artikel, dat antwoord geeft op de belangrijkste vraag van jouw ideale klant, al genoeg.
Ik maakte zo’n artikel ergens in 2013. Bij toeval eigenlijk, maar de impact was groot: het bracht sinds die dag zo’n 50.000 bezoekers naar mijn webwinkel 123Drogisterij.nl.
Belangrijk om te zeggen: het is geen goed artikel, het is geen lang artikel. Het is een doodsimpel artikel, waarin ik verschillende teksten op een hoop heb gegooid. Niets meer, niets minder.
Het is dus een matig artikel, maar Google waardeert het. Mijn bezoekers overigens ook, want deze pagina converteert ook nog eens met bijna 2%. Dit betekent: van de 50.000 bezoekers die op deze pagina landden, werden er 1000 klant.
Dat is lekker, voor een pagina die nooit primair als doel had om klanten te trekken.
Ik heb ongeveer 3 uur aan de ze pagina gewerkt. Die 3 uurtjes hebben me in de loop van de jaren zo’n 40.000 euro omzet opgeleverd.
Dit zijn de meest lucratieve uren die ik in al die jaren aan mijn webshop heb besteed. Elk uur dat ik schreef aan dit artikel leverde me 13.333 euro aan omzet op.
Dit zijn de prestaties van die pagina:
Waarom dit artikel deze resultaten behaalt?
Het geheim van dit artikel is doodsimpel: het beantwoordt de belangrijkste vraag die mensen hebben wanneer ze voor het eerst met incontinentie te maken krijgen.
Bijvoorbeeld een vrouw die plotseling druppels verliest bij het sporten. Ze wil hiervoor een oplossing. Of een man die een prostaatoperatie heeft ondergaan en van het ziekenhuis een paar verbandjes meekrijgt.
Beide vragen zich op zeker moment af: hoe ga ik mij beschermen?
En dan is de vraag: welke soorten incontinentiemateriaal zijn er?
Op die vraag geeft mijn artikel antwoord.
Het geeft dus antwoord op de allerbelangrijkste vraag van mensen die voor het eerst met incontinentie te maken krijgen. En je kunt je voorstellen dat degene die jou het eerste en hopelijk het beste antwoord geeft op die vraag, een streepje voor heeft wanneer je de producten uiteindelijk gaat aanschaffen.
Dit artikel is daarmee een investering in toekomstige klanten.
En helaas zal het overgrote deel van de bezoekers op deze pagina nooit klant van mij worden. 90% van de incontinentiematerialen wordt in Nederland verstrekt via de zorgverzekeraar. Wij opereren niet in dit vergoede circuit.
Ook wordt deze BELANGRIJKSTE vraag ook ingetikt door verpleegkundigen in opleiding, wanneer ze zich met deze producten gaan bezighouden.
Of door apothekersassistenten die zoeken naar informatie omdat ze meestal weinig van incontinentieverbanden afweten.
Zoals je in het plaatje ziet, gaat bijna 2% van de mensen die antwoord zoeken op deze vraag direct over tot een aankoop. Een onbekend percentage doet dit later.
Maar als je tienduizenden bezoekers krijgt, dan kun je met lage conversiepercentages nog prima scoren.
Wat ik je aanraad…
De vraag voor jou is dus: wat is de belangrijkste vraag die mijn ideale klant heeft?
Als jij het antwoord op deze vraag geeft, zal Google je belonen met bezoekers. En dit kan echt een grote verandering in je business teweeg brengen.
Ik kan overigens niet zeggen dat bovenstaande pagina mijn business ingrijpend heeft veranderd. Het is meer een bonus voor mijn behoefte om meer te weten te komen van de producten die ik verkoop: incontinentiemateriaal.
Daarom ging in de beginjaren regelmatig met verpleegkundigen om tafel om over deze “luiers voor volwassenen” te praten. Ik nam de gesprekken op en tikte ze later uit.
Ik maakte er informatieve artikelen van, zoals bovenstaande. Het is een tekst die niet primair tot doel heeft om aankopen te genereren. Het heeft als doel om mensen te infomeren en zo kennis met mijn webwinkel te laten maken.
Als ze later daadwerkelijk producten gaan aanschaffen, dan hoop ik dat ze bij me terugkomen. Als ze mijn website al kennen, is de kans groter dat ze op mijn naam klikken, wanneer ze me in de zoekresultaten van Google zien.
De échte verandering voor mijn business waren de teksten die ik schreef over de producten die ik verkoop. Ik herschreef in de loop van de jaren alle productteksten en maakte teksten voor de productcategorieën.
De productteksten worden door webwinkels vaak letterlijk overgeschreven van de website van de fabrikanten.
Dat zijn in mijn branche reclame-achtige teksten waar je als leek niets wijzer van wordt. De marketeers van deze fabrikanten schrijven dingen als: voor een droog en schoon gevoel de hele dag door, voor maximale bescherming dankzij onze nieuwe micro-absorber of voor als je je leven wilt leiden zoals jij dat wilt.
Leuk en aardig, maar een antwoord op de vraag hoe voorkom ik doorlekken?, krijg je niet.
Die vragen ben ik wel gaan beantwoorden. Hoe gebruik je dit product? Waar moet ik op letten? Is dit ook voor de nacht? Kan ik dit ook gebruiken bij verlies van ontlasting? Hoe vaak moet ik het verwisselen? Kan ik hiermee sporten?
De vragen dus, die je hebt wanneer je voor het eerst dit soort producten gaat gebruiken.
Praktische vragen, praktische antwoorden
Het zijn deze praktische vragen die talloze keren in Google worden ingetikt. Mensen hebben concrete vragen en willen daar concrete antwoorden op.
Degene die ze geeft, krijgt de bezoekers.
Wat is de belangrijkste praktische vraag die jouw klanten hebben?