Zo kom je aan onderwerpen voor jouw website, webwinkel of e-book

Het is voor veel mensen een lastige opgave. Voor vele zelfs zo moeilijk dat ze erop vastlopen bij het schrijven van teksten voor hun website, webwinkel of e-book.

Hoe kom je aan onderwerpen om over te schrijven?

We kunnen het hier niet over hebben, zonder dat je eerst hét overkoepelende onderwerp van jouw website of e-book vaststelt.

Waar gaan het over?

De meest gemaakte fout hierbij is het te breed kiezen van een onderwerp.

Een voorbeeld. Je bent gek op kleding, in het bijzonder kinderkleding. Het onderwerp is dus: kindermode.

Goed onderwerp, zou je zeggen. Met de geboorte van elk kind heb je nieuwe ouders, veelal moeders, die hun kroost fijn willen aankleden en hiervoor bereid zijn uren op het internet door te brengen.

Maar waar ga je dan over schrijven?

Over de huidige mode voor kinderen? Over de diversiteit van het aanbod? Over de plaatsen waar je het kan kopen? Over de geschiedenis van kinderkleding? Over de productie ervan, of zelfs over de misstanden in China en India? Over de materialen die in kinderkleding worden gebruikt? Over de kleuren? Over de psychologie van het kopen van kinderkleding? Over de marketing ervan? Over economie erachter? Over de logistieke stromen? Over de verschillen in kinderkleding tussen landen en continenten?

Kortom: je kunt nog eindeloos veel kanten uit met dit onderwerp. Je wilt vast niet over alle bovenstaande onderwerpen schrijven.

Misschien vind je het leuk om nieuwe trends te volgen en daarover te schrijven. Jouw lezers kunnen zich dan bij jou laten inspireren en lezen waar ze bepaalde kleding kunnen kopen. Die zitten niet te wachten op een artikel over de manier waarop verschillende kledingmerken zich positioneren.

Je zult je onderwerp dus moeten vernauwen. Bijvoorbeeld tot: een website om jonge ouders te inspireren met stoere kindermode.

Je hebt je onderwerp nu heel nauwkeurig gekozen. Hier ga je niet meer mee schuiven. Dit is het en je gaat het met je leven bewaken.

Dan is het tijd om in heel korte tijd een groot aantal onderwerpen te bedenken om artikelen over te schrijven.

Hiermee kun je extreem snel een groot aantal superrelevante onderwerpen bedenken voor een website, kennisbank, blog of e-book.

Een delta is een rivier die bij het uitmonden in de zee uiteenvalt in talloze kleinere stroompjes, die ook weer vertakken.

Dit vertakken gebeurt ook in de Delta aan onderwerpen die wij gaan maken.

Deze methode levert oneindig veel onderwerpen op om monsterlijk veel superrelevante content mee te maken.

In onderstaand voorbeeld heb ik binnen een uur bijna 100 ideeën voor artikelen bedacht.

Het onderwerp is: de Nederlandse appel

Belangrijk om te vermelden: ik weet niks van appels. Ook kun je zeggen dat dit onderwerp een tikkie breed is, maar voor het voorbeeld werkt dit goed.

Het is natuurlijk nog een heel klusje om alle 100 artikelen te schrijven. Maar áls je dit doet, weet je één ding zeker: met zo’n bron van informatie ben jij gegarandeerd dé autoriteit op het gebied van Nederlandse appels.

Je zult de zoekresultaten van Google domineren en jarenlang minimaal tienduizenden bezoekers per jaar trekken.

Zou jij dit kunnen met jouw onderwerp? Ja, natuurlijk kun jij dit!

Van Delta naar tjokvolle website of kennisbank

In onderstaand voorbeeld van de Delta van de Nederlandse appel, kom ik dus in een klein uurtje tot bijna 100 ideeën voor artikelen. Ik zou dus even vooruit kunnen met het schrijven ervan!

Uiteraard begin je met hét alomvattende artikel over Nederlandse appels.

Dat is hét artikel over het onderwerp. Vervolgens maak je een monsterartikel over de subonderwerpen. Daarna volgen de artikelen over de subsubonderwerpen.

Daarmee heb je een behoorlijk complete kennisbank of blog over de Nederlandse appel. Onderweg zul je vast nog meer sub-, subsub- en subsubsubonderwerpen ontdekken.

Als je intensief met een onderwerp bezig bent, krijg je steeds nieuwe ideeën voor artikelen. Of er publiek is om deze steeds meer diepgravende artikelen te lezen, moet je je telkens blijven afvragen.

De Delta als basis voor een e-book

Voor een e-book werkt De Delta ook. Alleen zijn de subonderwerpen hier de hoofdstukken. De subsubonderwerpen zijn de alinea’s.

Wanneer je over elk subsubonderwerp een tekstje schrijft van tussen de 100 en 500 woorden, dan heb je al een e-book geschreven van 30.000 woorden!

Kleine blokjes, grootse teksten!

Als jij jouw onderwerp door de Delta laat gaat, heb je in elk geval al de eerste en belangrijkste stap gezet.

Je zult nooit meer verdwalen in jouw onderwerp en in de teksten. Ook heb je deze grote klus opgedeeld in kleine overzichtelijke blokken. En vergeet niet: de sub- en subsubonderwerpen ga je ook weer in kleine blokjes opdelen zodra je een artikel gaat schrijven.

Want de 100 artikelen die kan je maken, bestaan ook elk weer uit alinea’s. Laten we ze subsubsubonderwerpen noemen.

Deze staan nu nog niet in de Delta, die bedenk je zodra je een artikel gaat maken.

En hoeveel tijd kost het om al die teksten te schrijven?

Om te berekenen hoeveel tijd het je kost om de meest informatieve website, kennisbank of e-book in jouw niche te maken, zou je deze som kunnen maken…

Je laat jouw onderwerp door de Delta gaan en je komt op 10 subonderwerpen. Die 10 subonderwerpen leveren elk weer 10 subsubonderwerpen op. Dan heb je dus 100 artikelen.

Als je voor die 100 artikelen elk 10 subsubsubonderwerpen bedenkt, dan heb je voor elk artikel al 10 alinea’s.

Je hoeft dan dus “maar” 1000 alinea’s te schrijven.

Laten we zeggen dat een alinea gemiddeld 200 woorden beslaat. Als je heel veel van een onderwerp weet en je hebt wat schrijfroutine opgebouwd, dan maak je zo’n alinea gemakkelijk binnen een half uur.

1000 x 0,5 uur = 500 uur.

Als je vervolgens elke werkdag slechts 2 uurtjes schrijft, domineer je binnen een jaar de zoekmachines op jouw onderwerp.

1 jaar van je leven, en gedurende dat jaar niet meer dan 6% je tijd.

Als je dat doet, ben je zeker de meester van de content in jouw niche!

Nou goed, nu de Delta.

EEN DELTA VAN ONDERWERPEN

Het onderwerp: Nederlandse appels

Het onderwerp hebben we dus gedefinieerd. Nu gaan we vragen aan het onderwerp stellen.

Ik heb er 9 gemaakt. Je kunt er talloze bedenken, maar net wat jouw doelgroep belangrijk of interessant vindt. Of wat jij graag wilt vertellen over jouw onderwerp.

  1. Welke soorten Nederlandse appels zijn er?
  2. De geschiedenis van de Nederlandse appel
  3. Waarin verschillen ze van buitenlandse appels?
  4. Wat zijn de verschillen in smaak tussen verschillende Nederlandse appels?
  5. Wat zijn de verschillen in uiterlijk?
  6. Wat zijn de verschillen in gebruik in de keuken?
  7. Waar, hoe en door wie worden ze geteeld?
  8. Welke plek hebben ze in de internationale appelhandel?
  9. Zijn er regionale verschillen in de keuze voor een appel?

Nu gaan bovenstaande vragen ook weer door de Delta:

1. Welke soorten Nederlandse appels zijn er?

Subsubonderwerpen:

* Beknopt overzicht van de belangrijkste soorten met hun kenmerken
* Uitgebreide beschrijving van de verschillende soorten

* Welke appelfamilies zijn er en welke soorten horen bij welke familie?
* Hoe komen de verschillende appels aan hun namen?
* Welke soorten zijn in de handel verkrijgbaar?

* Hoe heeft de verkrijgbaarheid van appels zich in de loop van de tijd ontwikkeld?

* Welke soorten worden in welk land gegeten?
* Welke soorten worden in welke regio in Nederland gegeten?

* Welke soorten worden in welke regio geteeld?

* Welke verschillen zijn er in de teelt van de verschillende appels?

* Zijn er Nederlandse soorten die ook in het buitenland worden geteeld?

* Wat is de Elstar?

* Wat is de Goudrenet?

* Wat is de Notarisappel?

* Et cetera…

2. De geschiedenis van de Nederlandse appel

* Wat is een Nederlandse appel; een appel die oorspronkelijk uit Nederland komt of een appel die in Nederland is geteeld?
* Wat was de eerste Nederlandse appel?
* Wanneer duiken welke soorten voor het eerst op?
* Waar groeiden de eerste Nederlandse appels?

* Hoe verspreidde de appel zich over Nederland?
* Hoe weten we welke appels Nederlands zijn?

* Wat is biologisch gezien de ontstaansgeschiedenis van de appel?
* Appelregio’s in Nederland en hoe ze zich hebben ontwikkeld

Deze laatste kun je ook weer uitsplitsen:

Subsubsubonderwerpen:

= De geschiedenis van de appel in de Betuwe

= De geschiedenis van de appel in Zeeland

= De geschiedenis van de appel in Utrecht

= De geschiedenis van de appel in Noord-Holland

= Et cetera…

3. Waarin verschillen Nederlandse appels van buitenlandse appels?

* Een smaakvergelijking tussen de belangrijkste Nederlandse en belangrijkste buitenlandse appels

* Hoe kun je een Nederlandse appel herkennen?

* Verschillen in verkrijgbaarheid tussen Nederlandse en buitenlandse appels

* Prijsverschillen tussen Nederlandse en buitenlandse appels: hoe ontstaan deze verschillen?

* Is er verschil in telen tussen Nederlandse en buitenlandse appels

* De plek van Nederlandse en buitenlandse appels in de internationale appelhandel

* Verschil in gezondheid tussen Nederlandse en buitenlandse appels?

4. Wat zijn de verschillen in smaak tussen Nederlandse appels onderling?

* In welke termen kun je de smaak van een appel definiëren?

* Welke factoren bepalen de smaak van een appel?

* Welke appels vindt het publiek het lekkerst en waarom?

* Zijn de lekkerste appels ook de meest populaire?

* In welke mate kunnen telers de smaak van een appel beïnvloeden?

* Smaakt één bepaalde soort altijd ongeveer hetzelfde; waarom

Wel of niet?

* De smaaktest: hoe je als consument jouw ideale appel kunt vinden

* Welke appel smaakt het best op welk moment van de dag?

* Appels in de keuken: welke appels gebruik je voor de bekende appelgerechten zoals de appelflap, appeltaart en appelstroop?

5. Wat zijn de verschillen in uiterlijk?

* In welke termen kun je het uiterlijk van een appel beschrijven?

* Hoe zien de verschillende Nederlandse appels eruit?
* Welke factoren bepalen het uiterlijk van een appel?

* Welke appels vindt het publiek het mooist en waarom?

* Zijn de mooiste appels ook de meest populaire?

* In welke mate kunnen telers het uiterlijk van een appel beïnvloeden?

* Ziet één bepaalde soort er altijd ongeveer hetzelfde uit; waarom wel of niet?

6. Wat zijn de verschillen in gebruik?

* Op welke momenten van de dag/week/jaar eten we Nederlandse appels?

* Was dit vroeger anders?

* Welke gerechten met appels zijn er?

* De geschiedenis van de appel in de keuken

* Welke appels kun je voor welke gerechten gebruiken?
* Interessante recepten (met Nederlandse appels) die je nog niet kent

* Topkoks over hun favoriete appels

7. Waar, hoe en door wie worden ze geteeld?

* De biologie: over de groei en bloei van appels

* Geschiedenis van de appelteelt in Nederland en in de wereld

* Waar worden appels in Nederland nu geteeld

* Bekende telers van Nederlandse appels

* Hoe teel je appels?

* Verschillen in teelt tussen verschillende rassen

* Verschillen in teelt en het effect op smaak

* Grondsoorten en de teelt van appels

* Teelt en klimaat

* De pluk van appels: welke manieren om te plukken zijn er?

* Hoe bewaar je appels na de pluk en wat betekent dit voor de kwaliteit?

8. Welke plek hebben ze in de internationale appelhandel?

* Hoe ziet de internationale appelhandel eruit?

* Welke rol spelen Nederlanders in de internationale appelhandel?

* Wie zijn de belangrijkste spelers in deze handel?

* Welke Nederlandse appels worden hier verkocht?

* Hoe populair is de Nederlandse appel in de internationale appelhandel?

* Zijn deze Nederlandse appels ook allemaal in Nederland geteeld?

* Wat is de omvang van de Nederlandse appel in de internationale appelhandel?

* Naar welke landen worden Nederlandse appels geëxporteerd?

* Hoe is de prijs van de Nederlandse appel in de internationale appelhandel?

* Hoe gaan opslag en transport van de Nederlandse appel in de internationale appelhandel?

* Is er een belangenvereniging van de Nederlandse appel in de internationale appelhandel? Zo ja: willen ze vertellen wat ze doen en waarom?

9. Zijn er regionale verschillen in de keuze voor een appel?

* Welke appels komen van oorsprong uit welke regio?

* Welke appels zijn populair in welke regio?

* Hoe zijn de regionale verschillen ontstaan?

* In de Betuwe weet de gewone consument veel van appels, in andere regio’s weten ze er weinig van. Hoe komt dit en wat betekent dit voor de appelconsumptie?

* De rol van supermarkten in het ontstaan van regionale verschillen

* Hoe heeft de keuze voor een appel zich in de loop van de tijd ontwikkeld?

Zoals je ziet, kom je vrij snel tot heel veel onderwerpen om over te schrijven.

Voor jou als kenner op het gebied van jouw onderwerp zou het vinden van onderwerpen zelfs nog gemakkelijker moeten zijn, dan voor mij als appel-leek.