Zo maak je unieke teksten voor producten in jouw webshop

Ondernemers met een webwinkel lopen er vaak op vast: het schrijven van teksten voor de producten in hun winkel.

Terwijl iedereen met een webwinkel weet hoe belangrijk het is om je bezoekers informatie te geven over de producten in je winkel.

Mensen lopen tegen tal van problemen aan:

  • Ze verdwalen in de tekst. Ze gaan lekker van start maar lopen alsnog vast. Of ze zijn gewoon ontevreden over de tekst die ze hebben gemaakt.
  • Ze deinzen terug voor het grote aantal producten waar ze een tekst voor moeten schrijven. En omdat het er zoveel zijn, maken ze er geen.
  • Ze kunnen wel één of twee alinea’s schrijven, maar zijn dan uitgepraat over een product.

Over het eerste probleem kan ik kort zijn: wil je meer weten over hoe je supersnel veel content kunt maken? Kijk dan even hier.

Voor het tweede probleem is geen oplossing. Als je 10.000 producten in je winkel hebt, is het gewoon een helse klus om ze allemaal een eigen, unieke tekst te geven.

Maar uiteraard kun je gewoon de 100 meest succesvolle producten kiezen en daarover gaan schrijven.

Succesvol kun je definiëren als: met de meeste bezoekers; met de hoogste conversie; met de hoogste opbrengst. Of een combinatie hiervan.

Als je een lijst maakt van product nummer 1 tot nummer 100, dan kun je ze in volgorde van belangrijkheid een nieuwe tekst geven.

En dan het derde en laatste probleem: wat moet je schrijven over de producten in je winkel? Dat leg ik je in dit artikel uit.

Er zijn producten waar je niet over raakt uitgepraat, zoals een nieuwe laptop waar je de 1001 functionaliteiten en eigenschappen van kunt bespreken.

Als je reizen verkoopt, zou je letterlijk een heel e-book kunnen schrijven over één vakantiebestemming.

Maar wat schrijf je over meubels, kunstnagels, massageolie, een eiersnijder, een traphekje, een carnavalsoutfit, een duizend-dingendoekje, een tafeltennistafel, een bureaulamp, een appelboor, een wissellijst, een boekensteun, een stofzuigeronderdeel, een rol tape, een warmhoudbord, een afstandsbediening, een draaischijf, een wereldbol, een sleutelhanger, een liniaal, een ovenwant of een heuptasje?

Veel mensen denken dat je over bijvoorbeeld een boekensteun niks kunt vertellen. Maar dat is niet waar.

Ik zou er geen tekst van 1000 woorden over schrijven, maar er zijn zeker bezoekers die er meer dan 1 regeltje over willen lezen.

We hebben natuurlijk al kennisgemaakt met de Delta. Daar kun je een product zeker ook doorheen halen.

Maar bij producten waar op het eerste oog niet veel over is te vertellen, zul je misschien vastlopen. Er komen te weinig ideeën bij je op.

Daarom geef ik je een paar methodes om snel tot relevante vragen te komen. Deze werken voor producten waar zowel veel als weinig over te vertellen is.

Zo geef ik je ideeën om je oor te luister te leggen bij jouw potentiële klant. Wat wil die weten over een product?

Wat wil mijn bezoeker weten?

De vragen die je in een producttekst in elk geval moet beantwoorden, zijn de vragen die jouw potentiële klanten zelf stellen.

Misschien krijg je via je klantenservice al vragen over producten. Elke vraag zou je even moeten (laten) opschrijven. Na een telefoongesprek beantwoord je hem en voeg je het antwoord toe aan het product.

In veel gevallen is het interessant om te weten waarom een klant deze vraag heeft. Wat is de achterliggende vraag?

Meestal heeft een vraag een context / achtergrond die vertelt op welke manier jouw klant het product gebruikt. Het is goed om daar een beeld van te hebben. Als je kunt visualiseren hoe jouw klanten jouw product gebruiken, is het veel gemakkelijker om er teksten over te schrijven.

Ook Google kan je helpen om erachter te komen wat mensen willen weten van jouw product. De zoekmachine geeft jou met suggest tal van zoekopdrachten rondom jouw producten.

Laten we de ovenwant uit de eerdergenoemde opsomming nemen. Niet echt een product waar je een uitgebreide productbeschrijving bij verwacht.

Dit zegt Google:

Welke vragen kunnen we hieruit halen?

Mensen die geïnteresseerd zijn in ovenwanten, willen waarschijnlijk weten waar ze die dingen kunnen kopen, bijvoorbeeld bij de HEMA, Blokker, Action en Xenos.

Ik denk dat ze niet zeker weten of ze bij de Blokker te koop zijn, maar dat ze dit vermoeden en het via Google willen verifiëren.

Er zijn ook mensen die een bepaalde kleur zoeken: zwart. Waarschijnlijk omdat die dingen altijd zo vies worden. (Nu vraag ik me af: willen ze nu echt de kleur zwart of willen ze een ovenwant die niet vies wordt?)

Sommigen zoeken een bepaald materiaal, zoals siliconen. Anderen willen een foto op de want zetten, waarschijnlijk als cadeau. Ook is er vraag naar kinderovenwanten.

Op het eerste oog kun je niet veel met deze informatie, maar dat is een misvatting.

Om te beginnen krijg je kennis van waar klanten behoefte aan hebben, zoals een ovenwant voor kinderen. Of een want die niet vies kan worden. Deze producten kun je aan het assortiment toevoegen.

Ook is er behoefte aan het zelf bedrukken van ovenwanten. Je kunt nu een blokje tekst maken waarin je schrijft dat klanten jouw ovenwanten zelf kunnen laten bedrukken. Nog los van of ze dat bij jou kunnen laten doen.

Of je maakt een tekst over de nadelen van het zelf bedrukken van ovenwanten. Dat de opdruk er heel snel vanaf gaat of dat het aan een hete pan blijft plakken.

Je kunt nu zomaar bezoekers gaan krijgen op zoektermen rondom “ovenwant” en “bedrukken”. (Die zullen misschien een beetje teleurgesteld zijn dat jij de wanten niet zelf bedrukt of het ze zelfs afraadt. Maar misschien zijn ze hun zoektocht naar bedrukte ovenwanten inmiddels beu en schaffen ze bij jou een paar wanten aan.)

Je weet nu dankzij Google ook dat je in de tekst moet vermelden welke kleur de want heeft. Als dit alleen op de productfoto is te zien, is dat een gemiste kans.

Want Google kan wel lezen dat jij een “ovenwant zwart” hebt, maar de zoekmachine kan het niet op een plaatje zien.

Schrijf dus over de kleur en omschrijf dit ook. Is het glimmend zwart of mat zwart? Hoe zwart is het? Hoe kleurvast is het zwart van de ovenwant?

En dan de siliconen. Er bestaan blijkbaar ovenwanten van siliconen, dat weet jij als ovenwantverkoper als geen ander.

Je hebt deze ovenwanten vast ook in het assortiment. Het is dus belangrijk om over dit materiaal te schrijven. Wat je hierover kunt schrijven?

  • Wat zijn siliconen?
  • Sinds wanneer wordt het gebruikt bij ovenwanten?
  • Waarom zijn fabrikanten het voor ovenwanten gaan gebruiken?
  • Welke andere materialen worden gebruikt bij ovenwanten?
  • Wat zijn de voordelen van siliconen ten opzichte van andere materialen?
  • Wat zijn de nadelen van siliconen in ovenwanten?
  • In welke situatie moet je voor welk materiaal kiezen?
  • Tips en trucs bij het gebruik van siliconenovenwanten en de oven
  • Waarom je geen spijt zult krijgen wanneer je voor een siliconen ovenwant kiest

En zo hebben we al bijna 10 alinea’s over de siliconen ovenwant.

Check fora en productbeoordelingen

Een goeie manier om te ontdekken wat jouw klanten over een product willen weten, is het lezen van fora. Daar discussiëren mensen over producten en stellen ze elkaar vragen.

Voor mijn niche, luiers voor volwassenen, zijn fora een onuitputtelijke bron om de vragen van gebruikers op te diepen.

Dat zal bij een nagelborsteltje lastiger zijn, maar ik sluit niet uit dat ergens op het internet een draadje (thread) staat waarin mensen bespreken wat de beste nagelborstel voor een kind is en waarom.

Vooral dat “waarom” vertelt je wat mensen bij dit product belangrijk vinden. Dat zijn exact de dingen die jij bij jouw producten gaat bespreken en toelichten.

In beoordelingen van producten zie je ook wat gebruikers belangrijk vinden. Op Bol.com en andere shops vind je deze productbeoordelingen.

Vergeet ook buitenlandse webwinkels niet, zoals Amazon. Dat is een welhaast onuitputtelijke bron van productbeoordelingen, waarin mensen uitgebreid hun keuze en oordeel toelichten.