Zoveel woorden moet een SEO-artikel bevatten

Je bent hier, waarschijnlijk, omdat je in Google iets hebt ingetikt als “hoeveel woorden artikel google seo”. Of zoiets.

Dan hoop je op een antwoord. Bij voorkeur hét verlossende antwoord.

Want hoe heerlijk zou het zijn als er een optimaal aantal woorden is om met een artikel maximaal te scoren in de zoekresultaten. Dat je niet te weinig schrijft, zodat Google jouw teksten links laat liggen. En dat de artikelen ook niet nodig lang zijn. Want schrijven kost tijd.

Maar helaas: deze pagina gaat je dat antwoord niet geven. Althans, niet in getallen. Sterker nog: ik ga je uitleggen dat je zojuist een onzinnige vraag hebt gesteld.

Benieuwd of je verder leest…

Nog niet zo heel lang geleden adviseerden “SEO-specialisten” je zonder voorbehoud over de omvang die teksten nodig hadden.

Blogteksten: rondom de 400 woorden. Teksten in de productcategorie van een webwinkel: 250 woorden. Productteksten van complexe producten: zoveel. Et cetera.

Deze adviseren waren vooral gebaseerd op wat SEO-guru’s in Nederland vertellen. Zij baseerden zich weer op wat SEO-guru’s in de VS zeggen. Die doen in het beste geval zelf onderzoek, maar baseren zich meestal op de kennis van bedrijven en individuen die serieus onderzoek doen naar SEO. Zij onderzoeken wat de impact van wijzigingen in tekst, code, verschillende media en updates van het Google algoritme is op de vertoning van ene pagina in de organische zoekresultaten.

Ook Google zelf is een bron van informatie. Zij geven ons, meestal in de vorm van overzichtelijke statements, inzicht in het huidig en toekomstig functioneren van de zoekmachine.

Het resultaat van de adviezen op SEO-gebied was dat bedrijven, instellingen en individuen teksten maakten van een bepaalde lengte, omdat ze daarmee zouden gaan scoren.

Soms scoorden ze, soms niet. Maar succes met SEO was in elk geval niet te danken aan de exacte lengte van deze artikelen.

Helaas weten we niet of Google een minimale lengte voor geschreven content hanteert. Ook niet of er een maximum op zit. Het lijkt onwaarschijnlijk. Een “optimale lengte” is al helemaal ondenkbaar.

Als je al van een best bewaarde geheim op internet kunt spreken, dan zijn het toch wel de factoren die Google gebruikt bij het bepalen van de organische zoekresultaten. Het is in elk geval het geheim waar het meest over wordt gespeculeerd.

Niemand buiten Google kent deze factoren precies, maar ik durf hier wel te stellen: er zijn met zekerheid 5 zaken noemen die bij het schrijven van een artikel belangrijker zijn dan de lengte ervan.

Je maakt Google zeker blij wanneer je:

  • Een superrelevante tekst schrijft die veel waarde voor de lezers heeft.
  • Als je verschillende media (plaatjes, filmpjes, infographics) gebruikt om dit verhaal te ondersteunen.
  • Als je website snel is, zeker ook op mobiel.
  • Als je in je tekst duidelijk aangeeft wat het hoofdonderwerp is en wat de subonderwerpen.
  • Als Google ziet dat andere websites jouw artikelen belangrijk vinden en ernaar linken.

Zo kunnen we vast nog tot 10 of 20 dingen komen die jou meer gaan helpen met het scoren in Google, dan het zoeken naar de optimale lengte van een artikel.

Het allerbelangrijkste is dat jij je uiterste best doet om het allerbeste artikel over een bepaald onderwerp te maken. Dát gaat de waarde bepalen.

Als je oprecht de ambitie hebt de allerbeste artikelen te maken, dan zul je zien dat je niet meer bezig bent met hoe lang het artikel minimaal moet zijn. Dan wil je over een onderwerp zoveel vertellen, dat je doorlopend bezig bent om niet te veel zijpaden te bewandelen.

De kans is groter dat een artikel gaat uitdijen, dan dat het te beknopt is.

Als laatste wil ik jou nog een paar vragen stellen?

  • Hoe veel minuten moet een film duren om de meeste bezoekers naar de bioscoop te trekken?
  • Hoeveel seconden moet een liedje duren om op 1 in de top-40 te komen?
  • Hoeveel ingrediënten moet een kok per gerecht gebruiken om in aanmerking te komen voor een Michelinster?

Het antwoord op elke vraag is natuurlijk: daar gaat het niet om. Het gaat om kwaliteit. Het moet vooral waanzinnig goed zijn!

Hetzelfde geldt voor SEO. De makkelijkste manier om te scoren is door een geweldige tekst te schrijven.