De meest gemaakte fout bij het kiezen van het onderwerp voor een website, webwinkel of e-book

Je weet dat je content wilt creëren en je bent bereid om er tijd en energie in te steken.

Je weet ten slotte wat het je gaat opleveren: bezoekers die onder de indruk zijn van jouw informatie. En die zich inschrijven voor jouw e-maillijst of die een product of training bij je afnemen.

Helaas lopen veel mensen die in startblokken staan om content te gaan maken vast op een hardnekkig probleem: wat gaan ze schrijven? Welke onderwerpen zijn interessant en relevant voor hun doelgroep?

De meest gemaakte fout is dat mensen hun onderwerp te breed maken.

Een voorbeeld.

Op een zomeravond sta je gefascineerd te kijken naar de drone van een vriend. Hij landt het apparaat heel precies op een picknicktafel.

Jij mag zelf ook even vliegen en op het moment dat je het apparaat door de lucht ziet zwieren, ben je verkocht: dit wil je ook! En je wilt er alles vanaf weten.

Je besluit een website over drones te beginnen. Je gaat artikelen schrijven.

Een drone is een relatief nieuw ding en de ontwikkelingen gaan snel. Genoeg om over te schrijven dus.

Als je nu eens heel veel artikelen over dit onderwerp maakt en hiermee bezoekers krijgt. Dan moet het toch mogelijk zijn om in een later stadium aan deze bezoekers drones te verkopen? Of om als affiliate jouw bezoekers te “verkopen” aan leveranciers van drones?

Goed plan!

Je kiest je onderwerp: drones. Alle artikelen zullen hierover gaan.

Na een jaar blijkt dat de ontwikkelingen rondom drones wel heel snel gaan. Ze worden ingezet in oorlogen, bij spionage, wetenschappelijk onderzoek en reddingsoperaties. Je zou er boeken over vol kunnen schrijven.

Sterker nog: er wórden boek over volgeschreven!

Er komen heel kleine en betaalbare drones op de markt, deze zijn qua performance en techniek niet zo boeiend. Je kunt de interesse niet opbrengen je erin te verdiepen.

Fabrikanten ontwikkelen ook heel nieuwe varianten, die er anders uitzien. Niet met de bekende 4 propellers. Zijn dat nog wel drones, vraag je je af?

Er komt wetgeving rondom drones. Dat kan je eigenlijk niet zoveel schelen. Moet je daar dan toch over schrijven?

Je komt erachter dat het onderwerp “drones” veel te breed is. Je was in het begin vooral geïnteresseerd in de high end drones, die door consumenten kunnen worden gekocht.

De wetgeving, de militaire drones, het spul dat bij de Mediamarkt ligt – het is niet wat jij interessant vindt aan drones.

Ook op internet zie je een stortvloed aan informatie over drones. Je ontdekt websites die alleen schrijven over de performance van drones. Een ander schrijft over ontwikkelingen op militair gebied. Een derde vergelijkt de specificaties per prijsklasse.

Jouw website verzuipt in dat informatiegeweld. Je krijgt steeds minder bezoekers.

De oorzaak? Je hebt je onderwerp te breed gekozen.

Je zou het onderwerp moeten versmallen: “drones voor consumenten” bijvoorbeeld. Maar ook dat is misschien nog te breed.

“High end drones voor consumenten”. Dan heb je een niche te pakken waarin je nog eindeloos veel kunt schrijven, maar die afgebakend genoeg is om erin te kunnen domineren.

Ik ben hier zelf ook de mist mee ingegaan, toen ik rond 2012 artikelen begon te schrijven voor mijn webwinkel 123Drogisterij.

Het was me al snel duidelijk hoe duur het is om bezoek via Google Shopping en Adwords te kopen. Zo duur zelfs, dat ik deze bestellingen maar moeilijk winstgevend kan maken.

Ik had dus informatieve teksten nodig om gratis bezoekers te trekken. Maar waarover?

Ik verkoop vooral absorberende incontinentiematerialen voor volwassenen en daarbij nog wat producten voor kinderen.

In essentie verkoop ik dus luiers, in alle soorten en maten.

Mijn eerste gedachte was: ik ga artikelen schrijven over incontinentie. Logisch zou je zeggen: iedereen die bij mij iets koopt, heeft te maken met incontinentie.

Ook fabrikanten van incontinentiematerialen zag ik op hun websites over incontinentie schrijven.

Vlijtig schreef ik mijn eerste artikel over deze aandoening. Het leverde echter niet veel bezoekers op.

Er zijn honderden artikelen over dit onderwerp en ze lijken allemaal op elkaar: een opsomming van de verschillende vormen van incontinentie.

De concurrentie op dit onderwerp is moordend; een plekje hoog in de zoekresultaten van Google zat er niet direct in. Het zou veel tijd gaan kosten om hierop te scoren.

In de loop van de tijd kwam ik erachter dat incontinentie ook gaat over katheters. Het gaat over psychosociale problemen. Over hygiëne.

Maar ook over medisch onderzoek naar oorzaken van het ongewild urineverlies. En niet te vergeten: over medicatie. Over onderzoek naar therapieën, bekkenbodemtraining, prostaatoperaties en plaswekkertrainingen. Over therapieën tegen bedplassen. Het aanbieden van openbare wc’s. Et cetera.

Maar is dat wat mijn bezoekers en klanten willen lezen? En heb ik de tijd om over al deze onderwerpen te gaan schrijven? Levert dat de meeste verkopen op?

Nee, nee, nee.

Ik hoef mijn bezoekers niet uit te leggen dat er grofweg 6 verschillende vormen van incontinentie zijn. Of dat een ziekenhuis in Maastricht een nieuwe therapie ontwikkelt die wellicht over een aantal jaar beschikbaar komt.

Dat kan een arts, incontinentieverpleegkundige of patiëntenvereniging veel beter vertellen.

Ik kwam er aldus achter dat mijn winkel helemaal niet gaat over incontinentie.

Het gaat over incontinentiematerialen, dat zijn: luiers voor volwassenen. Dat is mijn onderwerp!

Hoewel… Misschien is dat zelfs nog te breed.

Want ga ik schrijven over de manier waarop deze producten worden gemaakt? Of over het wetenschappelijk onderzoek naar absorberende korrels? Over het stelsel van vergoedingen voor deze producten? Of de experimenten in de gemeente Bommelerwaard met de ophaal en verwerking van incontinentiematerialen?

Nee. Ik schrijf over het gebruik van incontinentiematerialen door de consument. Dat is mijn onderwerp!

Mijn bezoekers willen informatie over de producten: hoe zien ze eruit, hoe werken ze, hoe gebruik je ze optimaal, welke moet je kiezen, welke maat moet je hebben, wat zijn verschillen tussen de merken, hoe zorg ik dat ik niet doorlek en hoe houd ik mijn huid gezond als ik deze producten gebruik?

Dát zijn de vragen die ik voor mijn bezoekers moet beantwoorden. En de volgende stap is dat ik de producten aan ze verkoop. Want dat is het doel van mijn webshop.

We hebben dus de neiging ons onderwerp “lekker breed” te kiezen. We gaan een website, blog of e-book maken over “gezondheid”, “voetbal”, “coaching” of “psychologie”.

Maar bij een onderwerp als gezondheid kun je oneindig veel kanten uit: alle mogelijke aandoeningen en ziektes; alle denkbare medicijnen en therapieën; alle beroepsgroepen, organisaties en instellingen die te maken hebben met gezondheidszorg; de geschiedenis van de gezondheid; alles wat te maken heeft met het verbeteren van de gezondheid, zoals voeding en leefgewoontes; gezondheidszorg in de politiek; et cetera.

“Gezondheid” is als onderwerp dus gigantisch breed. Met deze insteek zul je nooit tot een leesbaar e-book of samenhangende website komen.

“Lekker breed” is in de praktijk vooral “volstrekt diffuus”. Het gaat over bijna alles en daarmee over niks écht.

De kans is ook groot dat je in zo’n breed geformuleerd onderwerp gaat verdwalen. Want alles past eronder.

En als jij als schrijver de weg niet al kwijt raakt, dan je lezer wel.