Monsterartikelen (of e-books) die je móet maken

In dit artikel geef ik je een paar ideeën voor monsterartikelen die zeker bezoekers trekken.

Deze teksten zijn zo uitgebreid en bevatten zoveel zoektermen, dat Google ze als belangrijke pagina’s gaat zien.

Op de eerste plaats raad ik je aan een grote “Wat is …”-pagina te maken.

Deze pagina bevat alle relevante termen rondom jouw onderwerp. Aangezien in Google vaak wordt ingetikt “wat is …”, is het een mooie kans om te scoren op vragen over basisbegrippen.

Ook laat je met zo’n artikel zien dat je een autoriteit bent.

Autoriteiten zijn degenen die de begrippen rondom een onderwerp definiëren. Het zijn ook altijd de belangrijke mensen die in hun vakgebied de definities maken. Of werden ze belangrijk juist omdát ze de definities publiceerden?

Een voordeel van een “wat is …”-pagina is dat je alle antwoorden in principe zo uit je mouw schudt. Deze monsterartikelen kun je daarom supersnel schrijven.

Ook bestaat de kans dat Google jouw definitie boven in de pagina met zoekresultaten plaatst. Daar geeft Google direct een (deel van een) antwoord. Zoals hier bij de zoekterm “incomateriaal”.

Dat zoekresultaat komt van mijn “wat is”-pagina: https://www.123drogisterij.nl/kennisbank/alles-over-incontinentiemateriaal

Deze pagina geeft mij dagelijks verkeer. Niet mijn meest rendabele bezoekers: slechts een klein deel van hen gaat over tot een aankoop. Om precies te zijn: 0,88%.

Dat is ook logisch: de mensen die hier landen, zoeken naar informatie, niet naar een aankoop.

En dat is niet erg. Zij ontdekken nu dat mijn winkel dé autoriteit is die hun vragen beantwoordt.

Mochten ze ooit online naar producten zoeken en ze zien mijn winkel in de zoekresultaten, dan klikken ze erop. Hoop ik. Want ze kennen mijn bedrijf en weten dat ze er goede informatie krijgen.

(Een SEO-specialist zegt misschien dat je van alle wat is-vragen een losse pagina moet maken. Is ook prima. Het principe blijft hetzelfde: jij geeft de definitie aan de begrippen rondom jouw onderwerp.)

Hét basisartikel over jouw onderwerpen

Artikelen die je sowieso kunt (en eigenlijk móet) maken, zijn monsterartikelen rondom het onderwerp van jouw website. Ook hiervoor geldt: je weet er waarschijnlijk zoveel van af dat je ze inhoudelijk zo uit je mouw schudt.

Tegen het schrijven zie je misschien nog op.

Deze onderwerpen vormen de kern van jouw branche of niche. En jij wilt bezoekers of klanten natuurlijk laten zien dat jij hiervoor dé bron bent.

Dus schrijf je de meest informatieve en meest uitgebreide artikelen over dit onderwerp.

Het worden de teksten voor de lezer die ALLES van jouw onderwerp willen weten. En jij gaat ze dit ALLEMAAL vertellen!

Het worden de artikelen worden waarvan mensen zeggen: als je dat hebt gelezen, ben je over dat onderwerp hélemaal bijgepraat.

Het is super ambitieus, ik weet het. Maar vergeet niet: dit zijn de artikelen die jouw potentiële lezer het meest interesseren. Het is de kern van jouw onderwerp!

Ik heb een aantal van deze teksten gemaakt voor de hoofdcategorieën in mijn webshop.

Ze zijn allemaal tussen de twee- en drieduizend woorden. Hoe lang deze teksten bij jou worden, hangt af van het onderwerp. Na 2000 woorden over een luier is een normale gebruiker echt wel bijgepraat.

Er zijn ook onderwerpen waar je veel meer woorden voor nodig hebt en onderwerpen waar je met moeite 1000 woorden over schrijft.

Kijk overigens niet te veel naar het aantal woorden dat je gebruikt. Ga inhoudelijk helemaal los, dat is het belangrijkste.

Zorg dat je het MEEST INFORMATIEVE artikel schrijft, dat jij kunt maken. Vertel ALLES wat je erover kunt vertellen.

Een snelle scan laat zien dat de 100 categorieteksten in mijn shop me elke maand meer dan 10.000 bezoekers opleveren. Die zorgen voor een omzet van zo’n 25.000 euro. En dat elke maand, jarenlang.

Voor mij is het schrijven van deze teksten een extreem rendabele investering.

Misschien vraag je je af of het jou ook lukt om een monsterartikel te schrijven.

Jij bent niet opgeleid als tekstschrijver en hebt geen 10.000 vlieguren als copywriter.

Ja, dat gaat je lukken.

Ik heb het gezien bij een monsterartikel dat mijn vrouw heeft gemaakt. Ze is geen schrijver, sterker nog: ze is er zeer onzeker over.

Ze coördineert verbouwingen in Barcelona en heeft een supereenvoudige website die haar al jarenlang klanten oplevert.

Enige tijd geleden kregen we het idee om een monsterartikel te maken voor mensen die zelf een verbouwing willen doen in Spanje, dus zonder de hulp van iemand als mijn vrouw.

We wilden een soort handboekje “Verbouwen in Barcelona” maken.

Je komt daarin alles te weten over de rol en verantwoordelijkheden van aannemers en architecten. Over vergunningen. Materialen. Leveranciers. De rol van de VvE. Et cetera.

Wij weten dat mensen een verbouwing in Spanje onderschatten. In de loop van het proces komen ze veel problemen tegen. En waar gaan ze dan te rade: Google.

De antwoorden op hun vragen vinden ze nu voor een groot deel bij mijn vrouw.

Wat mijn vrouw daaraan heeft? Deze bezoekers willen toch juist zélf een verbouwing doen?

Wij redeneerden: een deel van deze mensen loopt vast in hun verbouwing. Ze gaan twijfelen aan zichzelf of krijgen problemen die ze niet meer zelf kunnen of durven oplossen.

En wiens hulp roepen ze dan in?

Die van de enige expert die ze kennen: mijn vrouw.

We maakten samen een lijst met vragen die mensen kunnen hebben wanneer ze zelf in Barcelona een huis kopen en verbouwen.

Mijn vrouw heeft de vragen in de loop van een paar weken beantwoord. Telkens als ze even tijd had, nam ze een vraag en beantwoordde deze. Heel simpel, heel overzichtelijk. Kon niet mislukken.

Het schrijven kostte haar wel wat moeite. Zoals gezegd: ze vindt het lastig om helder te formuleren.

Maar dankzij een vraag/antwoord-methode die gebruik in schrijftraining wist ze telkens precies waar ze in het schrijfproces zat. Ze raakte de draad niet kwijt en over de opbouw van de tekst maakte ze zich niet meer druk.

Het enige wat ze deed, was het zo uitvoerig mogelijk beantwoorden van de vragen.

Ze hoefde ook geen schrijver te zijn. Ze moest als expert inhoudelijk antwoord geven.

Het resultaat zie je hier: https://verbouwingbarcelona.nl/onmisbare-tips/

En we hebben een Engelse versie: https://home-renovations-barcelona.com/?page_id=102

Het is een artikel van bijna 10.000 woorden. Mega veel unieke content.

Ze geeft antwoord op alle vragen waarvan we wéten dat ze onmisbaar zijn voor de doelgroep.

Ons vermoeden bleek te kloppen. Er melden zich regelmatig bezoekers met vragen. Die bezoekers werden klanten.

De uren die wij investeerden in de pagina, betaalden zich al lang terug in de vorm van opdrachten voor verbouwingen.