Deze vraag moet je altijd stellen tijdens het schrijven…

Vraag je altijd, bij alles wat je schrijft, af: en waarom is dit volgens mij zo belangrijk?

Waarom dat belangrijk is?

Jarenlang heb ik als journalist gewerkt. Ik interviewde honderden, misschien wel duizenden mensen. Ik stelde ze talloze vragen over evenzoveel onderwerpen.

Je zou verwachten dat ik ze vragen stelde om informatie van ze te krijgen. Dat klopt, maar met een vraag kun je nog veel meer doen.

Je kunt er mensen ook mee op hun gemak stellen. Bijvoorbeeld door een inleidende vraag over hun privéleven te stellen. Of door te vragen naar een actuele kwestie in hun werkomgeving. Daarmee laatje zien dat je nabij bent: je weet wat er in hun dagelijks leven speelt.

Je kunt met vragen ook mensen opwarmen, bijvoorbeeld door naar successen in het verleden te vragen. Of te vragen of ze weten wat een bewonderaar over hen zei.

Je kunt ze ontwapenen door naar hun kinderen te vragen.

Je kunt ze bedacht maken, bijvoorbeeld door een vraag te stellen over iemand die politiek of maatschappelijk een “de tegenstander” is.

Ik maakte veel interviews waarin het belangrijk was dat mensen enthousiast werden over hun eigen werk. Bijna iedereen is dat. Maar veel mensen zijn te bescheiden om dit te tonen.

Veel van de wetenschappers die ik sprak, waren van dit type. Ze zijn gefascineerd door hun onderwerp, maar ze denken dat het de buitenwereld weinig kan schelen.

Het is dan zaak ze te overtuigen van het belang van hun werk. Je doet dat bijvoorbeeld door in detail te vragen wat ze hebben onderzocht en hoe ze dat hebben gedaan.

Zodra mensen zichzelf voor zich zien in de situatie waarin ze liefst zijn, raken ze geestdriftig. Dit gebeurt bij iedereen met passie voor zijn werk of hobby.

Met jouw vragen dwing je ze dus tot enthousiasme.

En zijn ze eenmaal in die roes, stel je de vraag die het vuur helemaal laat ontbranden.

Deze vraag verbindt het persoonlijk enthousiasme met hun “zin” in de wereld. Minder hoogdravend gezegd: met wat zij voelen als hun doel in het leven.

De vraag die je dan moet stellen is: en waarom is dit volgens jou zo belangrijk?

Deze vraag brengt je direct bij een antwoord op de vraag naar de “zin” van iets.

Dat gaat meestal niet over de grote levensvraag naar de “zin van het leven”. Het gaat over waarom iets dat iemand persoonlijk zo boeit, voor ons allemaal belangrijk is.

Bijvoorbeeld: een coach is super enthousiast over een nieuwe trend. En waarom is die volgens jou zo belangrijk? Omdat je met deze nieuwe methode mensen veel sneller dan voorheen in actie krijgt!

Of: een ondernemer ontwikkelde een geavanceerde online tool waarmee klanten heel snel ontdekken welk product ze nodig hebben. En waarom is dat volgens jou zo belangrijk? Omdat mijn klanten nu ALTIJD het juiste product vinden om hun probleem op te lossen!

Of: een tekstschrijver deelt met zijn lezers de vraag die allemaal moeten stellen wanneer ze schrijven. En waarom is dat volgens jou zo belangrijk? Omdat mijn lezers nu beter dan ooit het belang van hun teksten gaan benadrukken!

Want dat ga je doen: deze vraag dwingt je om te vertellen waarom het onderwerp van jouw tekst zo belangrijk is.

Het zorgt dat jij antwoord geeft op de vraag die elke lezer zich stelt: en waarom is dit belangrijk voor mij? Waarom moet ik dit lezen? Waarom moet ik hiermee aan de slag? Waarom kan dit mijn leven veranderen?

Daarom is dit artikel volgens mij zo belangrijk!