Dit moet je in elk geval doen als je gelezen wilt worden

Wat je moet doen?

Nou, dit…

Maar wat dan?

Een titel bedenken waarmee je een lezer dwingt te gaan lezen.

Want daarmee begint het: mensen op een link laten klikken.

Je moet ze dus laten klikken.

Waarom jij op deze titel hebt geklikt?

Jij wilt gelezen worden. Je schrijft vlijtig en werkt aan meer bezoekers op je website.

Misschien doe je alles goed, maak je uitstekende teksten, informatief, onderhoudend, overtuigend. Maar je bent één ding vergeten: de tip in dit artikel.

Al je inspanningen voor niks.

Dat zal je niet gebeuren, en je KLIKT!

Ik suggereer een tekort aan kennis. Bij jou. En jij raakt onweerstaanbaar nieuwsgierig. Dit wordt ook wel een Curiosity Gap genoemd.

Er is iets wat je niet mag vergeten, zeg ik. Maar ik vertel in de titel niet wat dat is.

En jij wilt het weten. Nee, je MOET het weten. Jouw hoofd kan dit niet laten passeren.

10 manieren om iemand te dwingen op jouw titel te klikken

De titel boven dit artikel is niet de enige manier om de kans op een klik zo groot mogelijk te maken. Bovenstaande tussenkop is er nog zo een. Een getal in de titel.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt telkens dat dit de grootste kans geeft op een doorklik.

  • De 10 grootste valkuilen bij het schrijven van een e-book
  • De 3 belangrijkste redenen om content te maken voor je website

Geef een gids of stappenplan, bij voorkeur een ultieme gids

Bijvoorbeeld:

  • De ultieme gids voor het bouwen van een kennisbank
  • Het ultieme stappenplan voor het schrijven van een e-book

Mensen willen een gids, en het liefst de beste. Nu werkt “beste” niet in een titel, omdat je daarmee jezelf aanprijst. Wie zegt dat dit de beste is?

Het woord “ultiem” roept deze wedervraag niet op. Het suggereert iets dat je objectief kunt vaststellen. Onterecht, maar zo werken onze hersens.

Voor veel onervaren schrijvers is het misschien lastig dit soort titels te maken. Ik kan me levendig voorstellen dat je je er ongemakkelijk bij voelt. Of dat het je geneert.

Dat voel ik soms ook.

Maar dankzij zo’n titel ben ik ook gedwongen om nóg meer mijn best te doen, zodat het artikel de opgeblazen belofte inlost.

Dankzij deze ene tip zul je nooit meer bezoekers mislopen

In deze titel zitten twee onweerstaanbare woorden.

Deze ene tip suggereert dat je met het doen van 1 ding problemen kunt voorkomen. Ik kan er geen onderzoek over vinden, maar ik heb liever 1 tip om iets ten goede te keren, dan 50.

Van “50 tips om te scoren in Google”, word ik op voorhand al moe. Ik heb liever “Dankzij dit ene ding kreeg ik 10 x zoveel bezoekers op mijn website” of “Dankzij dit ene woord kunnen mensen je aanbod niet afslaan”.

Deze titels zeggen: je hebt je business goed voor elkaar, maar er ontbreekt nog één ding. Pas het aan en je bedrijf zal als een dolle gaan lopen.

Met de 50 tips krijgt, zegt de schrijver tegen je: jij hebt nog een hoop werkt te doen, mannetje, maak je borst maar nat.

Ook belangrijk in bovenstaande tussenkop is het woord mislopen. Dat doen pijn: je had ze bijna, maar je loopt ze toch nog mis. Behalve wanneer je deze ene tip zult toepassen.

Dit inspelen op pijn en angst werkt extreem sterk in ons brein. We kennen dit in de psychologie als verliesaversie. Mensen reageren heftiger op het idee dat ze iets kunnen verliezen, dan dat ze iets kunnen winnen.

“Pas op dat je geen bezoekers misloopt”, brengt mensen daarom sneller in beweging, dan de belofte: “Met deze tip krijg je meer bezoekers naar je website”.

Hoe je binnen 7 dagen schrijft als een professional

Weer een stevige belofte. Dit lijkt me veel te hoog gegrepen. Maar het zou wel lekker zijn: 4 jaar opleiding en 10 jaar schrijven overslaan, om met een training van een paar dagdelen fluitend als een pro content te maken.

Ik heb een heel bijzondere schrijftraining gemaakt (bekijk hem eens, zeker de moeite waard), maar ik zou toch niet de belofte durven doen dat je hiermee in no time schrijft als een pro.

Ik beloof wel dat je de trucjes leert die een pro ook gebruikt. Ik beloof ook dat je dankzij deze training gaat schrijven als een ware content machine.

Wat je met bovenstaande titel dus doet, is beloven dat je het leven van de lezer kunt veranderen. Dat dit in een heel korte tijd gebeurt is belangrijk. In 10 jaar schrijven als een pro, is geen aantrekkelijk vooruitzicht.

Mensen snakken naar instant bevrediging: I want it all and I want it now.

Dankzij dit geheim kreeg ik 100.000 bezoekers in 1 maand

Deze is zo uitgemolken dat hij veel aversie oproept. Het is de standaardtekst van een oplichter. En het geheim wordt natuurlijk pas met je gedeeld als je een berg centjes overmaakt.

Hier trappen we niet meer in.

Maar toch is het wel balen dat je het geheim niet kent. Dat blijft nog even knagen. Als het bedrag niet te hoog is, gaan er soms toch mensen overstag.

Het woord “geheim” kan nog werken als je het niet gebruikt voor informatie of een ultieme tip, maar voor een vaardigheid die een specifieke groep professionals beheerst.

Dankzij dit geheim krijgen marathonlopers nooit blaren

Je weet dat het geen echt geheim is, maar iets dat de leek niet weet. Het is een truc die professionele lopers aan elkaar vertellen. En jij wilt het ook wel weten.

Die ultieme strategie voor een onweerstaanbare titel die jij nog niet kent

Veelgebruikt, maar grammaticaal een beetje lastig. Want “die jij nog niet kent” slaat niet op de onweerstaanbare titel. Het slaat op de strategie.

Dat gezegd hebbende, deze titel werkt wel heel goed. Je spreekt de lezer aan. Je suggereert weer een gebrek aan kennis. Je suggereert ook dat dit de beste strategie is, want je noemt hem ultiem.