De 3 belangrijkste redenen om content te maken voor je website of webshop

Als je hebt besloten dat het voor jouw business het beste is om op facebook te adverteren, dan kan ik je er niet van overtuigen content te gaan produceren.

Dan weet je al dat dit heel veel tijd kost. En daar heb je geen zin in.

Begrijpelijk. Want wanneer je in jouw niche een contentbom wilt laten ontploffen, dan zul je hard aan de slag moeten. Je gaat vele uren schrijven aan misschien wel 25, 50 of zelfs 100 omvangrijke artikelen.

Of je gaat het alomvattende e-book schrijven.

En dat is niet makkelijk. Dat kost veel tijd. Dat is soms worstelen.

Maar als je wel doet, zal jouw bedrijf er heel anders uitzien. Dan heb je voor jaren de garantie op verkeer naar je website. Het is alleen nog zaak deze bezoekers in klanten om te zetten.

Ik heb zelf voor mijn webwinkel content gemaakt. Ik herschreef alle productteksten, honderden. Ik maakt zeer uitgebreide teksten voor bijna alle productcategorieën, precies honderd. En ik bouwde gestaag aan een kennisbank met daarin de belangrijkste onderwerpen rondom het thema van mijn shop: incontinentiematerialen. Vijftig artikelen.

Ja, het kostte me flink wat uren, maar de beloning is groot.

Het leverde me in de loop van de jaren honderdduizenden bezoekers op, zoals je kunt zien op het screenshot.

Volgens Google landde in de loop van de jaren meer dan 1,5 miljoen keer er iemand op mijn website. Een groot deel daarvan kwam via de organische zoekresultaten van Google.

Alleen de kennisbank was in die periode al goed voor 200.000 bezoekers. En deze bezoekers komen niet direct om te kopen. Desondanks converteren ze met 1.5%, tegenover de bijna 8% in de winkel.

Ik hoef mijzelf dus niet te overtuigen van de waarde van content. De cijfers spreken voor zich. En omdat ik een methode heb ontwikkeld om snel veel content te creëren, is het rendement nog hoger.

In mijn geval is de rekensom: een paar honderd uur schrijven, tegen een omzet van 2 miljoen euro. Zo gerekend heb ik voor minimaal 2000 euro per uur vrolijk zitten tikken.

En de teller stopt nog niet. Het resultaat van mijn inspanningen gaat nog een hele tijd door.

Als je wilt weten hoe ik heel snel monsterlijk veel content maak? Kijk dan even hier.

Als je nog niet overtuigd bent van de waarde van content, dan hier nog 3 redenen waarom je er mee aan de slag moet.

1. Google content

Het is een feit: Google is gek op informatie.

De zoekmachine van twee voormalig technologiestudenten heeft als doel het toegankelijk maken van alle informatie die via internet is te vinden.

Hierbij wordt op basis van een geschreven zoekopdracht een lijst met zoekresultaten getoond. Google moet hierbij een vliegensvlugge berekening maken om zo de meest relevante websites te presenteren.

Ik ga er hier niet op in hoe dit precies werkt. Vooral omdat niemand dit exact weet.

Belangrijk om te weten: Google brengt elke website in kaart om zo te bepalen in weke mate deze nuttig is voor een gebruiker van de zoekmachine.

Er zijn tal van factoren die dit bepalen, maar alles begint natuurlijk met het beoordelen van de informatie. Dit doet Google in eerste instantie met de woorden op de website.

Bij Google werken slimme jongens en meiden. Zij waarderen een uitgebreid, goed onderbouwd artikel meer dan een vluchtig stukje tekst.

Daarom beloont Google omvangrijke artikelen met daarin verschillende media, zoals foto, infographics en filmpjes.

Als je het interessant vindt om hier meer van te weten, neem dan eens een kijkje nemen op de website van MOZ.com, een toonaangevend bedrijf gespecialiseerd in SEO: zoekmachine optimalisatie.

Zij publiceren veel over de onderzoeken die zij en anderen doen naar welke factoren helpen om goed te ranken in de zoekresultaten van Google. Zij zullen de waarde van diepgravende artikelen bevestigen.

2. Bezoekers content

Ooit besloten tekstschrijvers dat mensen op internet slechts vluchtig lezen en niet geïnteresseerd zijn in lange teksten.

Het is waar: we lezen van beeldscherm minder geconcentreerd dan van papier. De ruis rondom de tekst en de linkjes in de tekst, zorgen ervoor dat we veel minder van de informatie in ons opnemen.

Maar de behoefte aan goed onderbouwde informatie blijft.

Bovengenoemde tekstschrijvers gingen massaal korte, bondige teksten schrijven, met veel tussenkopjes, bullets en korte alinea’s. Met 300 woorden moest een verhaal wel verteld zijn.

Die tijd is gelukkig voorbij. Want al is onze lezer op internet een wat onrustig en gehaast type, je maakt hem nog altijd blij met kwalitatieve informatie. Als hij écht iets van een onderwerp wil weten, dan staat hij te juichen als jij hem dit biedt.

En het zijn nu net deze bezoekers die van waarde kunnen zijn voor jouw bedrijf.

De mensen die vluchtig iets willen lezen, maar zonder diepgravende interesse, worden waarschijnlijk nooit jouw klant.

De mensen die van jou, gratis, veel goede informatie krijgen, zijn je eeuwig dankbaar zijn. Ze zullen eerder geneigd zijn bij jou klant te worden. We kopen tenslotte graag bij een kenner. Als jij zoveel van een onderwerp weet, zullen je producten ook wel goed zijn.

Ik zie in mijn winkel hoe blij mensen zijn met goede content. Je vindt er veel informatie over de incontinentiematerialen die ik verkoop. Deze producten zijn niet ingewikkeld, maar als je er voor het eerst over hoort, dan snap je er nog niet veel van.

En het is wel belangrijk dat je de juiste keuze maakt, want niet goed = doorlekken. Dus: urine in je broek of lekkage ’s nachts in bed.

Met de informatie die wij geven, helpen we onze klanten. Zij kunnen betere keuzes maken en voelen zich uitstekend geholpen. Hiervoor krijgen we waardering in telefoongesprekken, e-mails en in de beoordelingen die klanten over ons schrijven.

De meest tastbare waardering komt in de vorm van bestellingen in de winkel.

3. Je maakt van jezelf een expert

Als je weinig ervaring hebt met schrijven, is het maken van 25 omvangrijke artikelen een opgave.

Misschien zie je er als een berg tegenop. Snap ik. Het is ook een klusje om even serieus mee bezig te zijn.

Maar als het je lukt, krijg je een heel fijn cadeau: je wordt een expert.

Met elk artikel dat je schrijft, leer je over het onderwerp van jouw business. Je weet er steeds meer van, wat het schrijven van een volgend artikel weer nog wat gemakkelijker maakt.

Wanneer je al een expert bent, zal jouw kennis zich nog verder verdiepen.

De beste manier om meer over een onderwerpen te leren, is door er les over te geven. En dat is wat je in feite doet met het schrijven van content.

Wanneer jij op een bepaald onderwerp de expert bent en dit wordt op internet getoond, dan weten mensen je makkelijker te vinden.

Misschien vragen ze je voor advies, voor het schrijven van een gastblog of een artikel in een magazine. Je kunt gastlessen geven, in een panel of jury plaatsnemen, je laten inhuren voor goedbetaalde consultancyklussen.

Kortom: het leven van een expert is leuk!