Case study: zo snel scoor je met één categorietekst

Het is heel lastig om een goed beeld te krijgen van hoeveel bezoekers je krijgt wanneer je gaat scoren op een zoekterm.

Ik verkoop in mijn webshop luiers voor volwassenen. Dit zijn producten die na één keer dragen in de prullenbank verdwijnen. Het overgrote deel van de markt bestaat uit deze wegwerpluiers.

Maar er zijn ook mensen die de voorkeur geven aan wasbare producten, omdat deze minder vervuilend zijn. Daar is wat voor te zeggen: de Nederlandse vuilverwerkers zitten met de handen in het haar over de tientallen miljoenen luiers die ze jaarlijks ophalen.

Nu is het voor mij moeilijk in te schatten of er voldoende markt is voor het verkopen van wasbare luiers.

Google zegt dat er maandelijks 4400 keer wordt gezocht op de term “wasbare luier”. Maar ik weet dat dit voor het grootste deel om luiers voor baby’s gaat. Die ga ik niet verkopen, ik richt me op volwassenen.

Op “wasbare luiers volwassenen” wordt slechts 70 keer gezocht. Beduidend minder, maar mensen zullen ook zoeken op termen als “grote wasbare luiers”, “luiers senioren voor in de wasmachine”, et cetera.

Het is dus heel moeilijk te voorspellen hoeveel verkeer je binnen gaat halen op dit onderwerp.

Ik besloot het te gaan testen met een omvangrijke tekst voor het onderwerp “wasbare luier”.

We maakten een tekst en plaatsten die in de productcategorie.

In eerste instantie had ik er geen producten in staan, simpelweg omdat ik ze nog niet verkoop.

Wat bleek: Google indexeerde de pagina niet. De zoekmachine weet dat ik een webwinkel ben, dus waarom zou hij bezoekers doorsturen naar een categoriepagina zonder producten.

Slim, maar wel jammer. Ik heb twee “fake” producten aangemaakt en die in de categorie gezet. Toen had Google wel interesse.

Op de term “wasbare luier” stond ik binnen een maand bijna in de top-20:

Op de term “wasbare luier volwassenen” ging het, zoals verwacht, nog beter. Die ging in een maand naar plek 2:

En het verkeer? Dat valt nog wat tegen. Een paar per dag, maar het is een begin.

Heel belangrijk om te weten is dat een plek rond plaats 20 je niets gaat opleveren. Zelf op plek 10 hoef je niet veel bezoekers te verwachten.

Het gaat in SEO echt om de bovenste plekken, waarbij nummer 1 je factoren meer zal opleveren dan plek 2. Je moet dus inzetten op topposities.

Ik had op dit onderwerp op meer gehoopt. Maar het bevestigt wel dat je met het schrijven van 1 artikel hoge posities kan krijgen.

In mijn niche heb je behoorlijk wat verkeer nodig voordat je een product hebt verkocht. In andere niches heb je aan een paar bezoekers per dag genoeg om voldoende klanten hebben.

Mijn vrouw ontwerpt en coördineert verbouwingen in Barcelona. Als zij elke dag 2 bezoekers extra op haar website krijgt, dan verdubbelt het aantal aanvragen voor offertes en zal haar business ook verdubbelen in omzet.

Voor veel zzp’ers geldt: een paar bezoekers per dag erbij en hun hele business kan veranderen.

Voor mij en mijn wasbare luier geldt dat het pas interessant wordt als ik minimaal 20 bezoekers per dag op dit onderwerp krijg. Dan ga ik de luiers toevoegen aan mijn winkel.

Van deze ene tekst in de categorie zal ik dan nog jaren plezier hebben.